Hem » Blir det en fjärde DRS-Zon i Singapore?

Blir det en fjärde DRS-Zon i Singapore?

Isak Tingrot

Isak Tingrot

Isak har skrivit denna artikel. Tidigare jobbade han som F1 oddssättare.

Senast uppdaterad: 2023-09-15

Utformningen på racingbanan har ändrats inför helgens Grand Prix på Marina Bay. Nu höjs röster bland förarna som vill se en fjärde DRS-zon i Singapore. Så, vart står vi? Kommer förarna att få sin vilja igenom eller ej?

Förändringar på Marina Bay

Jag rapporterade i min nyhetsuppdatering inför Singapore Grand Prix att banans utformning kommer att ändras inför årets upplaga av racet. Till följd av ett pågående vägarbete modifieras den tredje sektionen.

De annars så utmanande svängarna vid banans slutskede finns inte kvar. Kurva 16 – 19 har istället ersatts med en längre raksträcka som kan ge förarna lite andrum för återhämtning i de väldigt tuffa förutsättningarna.

Nu ligger ett förslag på bordet om att antalet DRS-zoner kan förändras. DRS i F1 används för att underlätta omkörningar – men frågan är om vi får ett bättre race på söndag om förändringen införs?

Förarna positiva till ytterligare en DRS-zon

Helhetsintrycket från förarna är att de ställer sig positiva till att införa en fjärde DRS-zon i Singapore inför årets race. Det är det första racet i Asien sedan den europeiska delen av F1 schemat avklarades.

Allente-reklam
Se F1 på TV hos Allente

En av förarna som uttryckte sig positivt var Saubers Valtteri Bottas. Han tror att det skulle vara bättre att införa en fjärde möjlighet att öppna vingen men samtidigt var han tveksam till om det skulle främja omkörningar.

Enligt den finska Formel 1 föraren förväntade sig flera av förarna att möjligheten skulle finnas att öppna bakvingen på den sista raksträckan. Eftersom det inte ser ut så just nu förväntas det bli ett samtalsämne på förarmötena.

Säkerhetsaspekt står i vägen

Möjligheten att införa en fjärde DRS-zon i Singapore hålls tillbaka av FIA. De är oroliga över huruvida säkerheten kan garanteras för F1 förarna som är ute och racar på Marina Bay.

Enligt Esteban Ocon ligger problemet i ett litet gupp som finns på banan. Han är personligen inte särskilt orolig och han säger sig inte se några skäl till att inte testa i FP1 åtminstone.

Oron grundar sig i att det finns ett gupp på banan där förarna svänger vänster. I simulatorerna har det varit relativt stort, men Alpines förare tror inte att det är så stort i verkligheten.

Senare idag får vi reda på om det blir en fjärde DRS-raka eller inte. Sändingarna startar 11:25 och du ser F1 på ViaPlay.

Källa: Autosport

Isak-Tingrot-skribent-och-oddssättare
Isak Tingrot

Jag heter Isak Tingrot och jag har skrivit den här artikeln. Min passion för F1 sträcker sig fler än 10 år tillbaka i tiden. Jag har tidigare jobbat som oddssättare och sports trader inom Formel 1 betting.

Följ mig på X (Twitter) @F1sverigese

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

11 − sex =