Behövs ett elfte F1 team egentligen? Åsikterna går isär och under vintern har det varit ett omdebatterat ämne. FIA och inte minst dess president anser att det finns ett behov att utöka startfältet med ett elfte Formel 1 stall. Den åsikten delas inte av alla – men vissa uttrycker sig positivt.
Ett amerikanskt stall behövs – argumentet underminerades
I takt med att USA växer som marknad för Formel 1 har röster höjts om att ett amerikanskt stall behövs. Det anser inte minst Andretti.
Deras planer på att ta sig in i sporten tillsammans med GM och Cadillac möttes av glada tillrop. Men sedan dess har en monsternyhet släppts.
När Red Bull visade upp sin bildesign för 2023 stod inte bilen i centrum. Istället följde ett nyhetsregn där det meddelades att de regerande världsmästarna har ingått ett avtal med Ford.
Därmed kommer en amerikansk motorleverantör in i sporten – utan att addera en ny organisation. Dessutom finns det redan ett amerikanskt stall i form av Haas som syns högt och lågt i Drive to Survive.
Själv tycker jag inte att argumentet håller längre. Ford kommer in i sporten och Haas tävlar redan.
Dessutom får vi in en amerikansk förare i Williams som har amerikanska ägare så hela det spektrumet är täckt.
Men, behövs fler bilar på startfältet?
Behövs ett elfte F1 team för att få in fler bilar?
Om vi bortser från hypen kring tillväxten i USA kan man fråga sig, behövs fler bilar? I dagsläget består startfältet av 20 bilar vilket kanske är i lägsta lag.
När jag började se på Formel 1 var det 26 bilar som tävlade. Tyvärr försvann HRT, Marussia och Catherham ett efter ett och nu finns det bara tio stall kvar.
Sedan dess har mycket hänt och kalendern har expanderat otroligt mycket. Dessutom har sprint racen adderats vilket innebär att vi ser mer av bilarna.
En mediaprofil som anser att fler stall är Sky Sports Martin Brundle. Enligt Express anser han att det för stunden inte är tillräckligt mycket underhållning.
Den brittiska tyckaren har uttryckt att han anser att 24 bilar vore en bra siffra. Det öppnar dörren för att få in Cadillac samt kanske ytterligare en organisation – vem vet, kanske i form av Porsche?
Stallcheferna tycker inte att ett elfte stall behövs i Formel 1
Brundles åsikt delas inte av ett flertal stallchefer i Formel 1. Visserligen har McLaren varit positiva till att expandera startfältet.
Men att döma av vad som rapporteras i media så är majoriteten av stallcheferna inte lika välkomnande. Toto Wolff är den som har varit mest högljudd, men även Red Bull och Horner har varit klart negativa.
Man får ge Horner och Red Bull att de skred till handling och skyddade sin position på ett suveränt sätt i och med Ford-avtalet. Men vad är nejsägarnas främsta argument emot ett elfte F1 stall?
FIA har välkomnat ett elfte team
Vi vet sedan tidigare att Domenicali har varit positivt inställd. Samma sak gäller för FIA:s Mohammed ben Sulayem.
De anser att F1 måste expandera men som sagt, stallcheferna sätter sig i hög utsträckning på tvären. Deras främsta argument är de otydliga ekonomiska fördelarna.
Wolff pekar på utspädning
Ett av de främsta skälen till att sporten mår så bra är att ekonomin i alla stallen har förbättrats. Det kan delvis tillskrivas införandet av budgettaket. Dessutom medför det ökande intresset mer lukrativa sponsoravtal.
Om ett elfte stall kommer in i Formel 1 sker en utspädningseffekt när vinstpengarna ska fördelas. Som Wolff mycket riktigt påpekar skulle den utspädningen bli 10 procent.
Samtidigt har, enligt österrikaren, varje stall på startfältet redan investerat en miljard dollar i sitt F1 projekt. Därför ställer han sig frågande till hur man ska kunna garantera att det nya stallet adderar mer värde än vad de kostar de existerande deltagarna.
Vi lär se en fortsättning på den här debatten. Mitt tipp är att det blir en riktigt infekterad och utdragen följetong.
På tal om tipp – varför inte kolla in min stora guide till Formel 1 betting? Den tar upp allt du behöver veta för att bli en duktig spelare säsongen 2023.
18+ | Regler & Villkor gäller | Spela ansvarsfullt