De flesta stallen i Formel 1 är baserade i Storbritannien men så är inte fallet med Alfa Romeo F1 team. Formel 1 stallet som tidigare hette Sauber F1 team är baserade i alpnationen Schweiz. Basen återfinns i staden Hinwill.
Därmed är Alfa Romeo Racing Orlen, som är det fullständiga namnet, något av en outsider. För oss svenskar är stallet intressant eftersom det länge var hem för vår senaste svenska F1 förare, Marcus Ericsson.
Det var först året efter det att stallet signerade sitt stora sponsoravtal med Alfa Romeo och värvade den starkast lysande stjärnan på himmelen av finska F1 förare, Kimi Räikkönen och Ferrarijunioren Giovinazzi som Ericsson fick lämna.
I denna text som handlar om ett av väldigt anrikt Formel 1 stall kommer vi att diskutera flera spännande frågor.
- När gjorde Alfa Romeo debut i Formel 1?
- Vem äger Alfa Romeo F1 team?
- Vilka förare kör för Alfa Romeo i Formel 1?
- Vilken motor använder för detta Alfa Romeo F1 stall?
- Vad har Alfa Romeo F1 team för sponsorer?
Kortfattad historia om Alfa Romeo F1 team
Alfa Romeo är ett av de mest väletablerade namnen i Formels historia. Visserligen är den yngre publiken inte bekanta med stallet mer än sedan ett par år tillbaka.
Men Alfa Romeo F1 team deltog för första gången i tävlingen redan 1950. Därmed delar Alfa Romeo debutår med ikoniska Ferrari som också deltog i Formel 1 för första gången samma år.
Stallet tävlade även den efterföljande säsongen 1951. Argentinaren Juan Manuel Fangio körde båda säsongerna och han var stallkamrat med italienaren Nino Farina.
Under de två åren vann Alfa Romeo förar-VM båda gångerna. Först ut var Farina som vann 1950. Året därpå var det Fangios tur att få benämna sig själv som världsmästare.
Därefter klev Alfa Romeo av och det skulle dröja ända fram tills slutet av 70-talet innan en återkomst genomfördes.
Alfa Romeo F1 team gjorde comeback 1979
1979 återkom så Alfa Romeo till världens främsta motorsport. Tyvärr uteblev framgångarna vilket föranledde att sejouren avslutades efter sju säsonger.
1985, det sista året stallet deltog som fabriksteam, slutade i katastrof. Bilen saknade konkurrenskraft i så hög utsträckning att man återgick till fjolårets bil.
Det påminner lite om hur Haas agerade under 2019 när man mitt under pågående säsong beslutade sig för att gå tillbaka till sin ursprungliga modell och göra sig av med årets uppdateringar.
Utöver att de sportsliga framgångarna var magra, två pole positions som bäst samt och två andraplatser i race så led Alfa Romeo F1 team av höga mänskliga kostnader.
Stallets franska förare, Patrick Depailler omkom tragiskt nog i en olycka under tester i Tyskland. Det inträffade 1980.
Nuvarande sejour i F1 för Alfa Romeo
Den nuvarande närvaron i F1 inleddes säsongen 2019. Detta efter att klassiska Sauber annonserat att de skulle byta namn till Alfa Romeo F1 racing. Visserligen var Alfa Romeo namnsponsor även 2018 när Ericsson fortfarande var en av förarna.
Men 2019 togs Sauber bort ur namnet och det schweiziska stallet tävlade under namnet Alfa Romeo F1 racing. Den följande säsongen adderades det polska oljebolaget Orlen till stallets namn.
Förare i Alfa Romeo F1 team
Alfa Romeo har sedan den nuvarande epoken påbörjades 2019 haft fyra olika ordinarie förare. Dessutom fick just nämnda Kubica ersätta Räikkönen under ett race 2021 då finnen testade positivt för Covid. Dessa är:
- Antonio Giovinazzi – Italien
- Kimi Räikkönen – Finland
- Valtteri Bottas – Finland
- Zhou Guanyu – Kina
Under de tre första säsongerna sedan återkomsten i Formel 1 och namnbytet från Sauber var uppställningen den samma. Erfarna superstjärnan Räikkönen körde den ena bilen. Giovinazzi rattade den andra.
Inför säsongen 2023 är det samma förare som kör för Alfa Romeo F1 team som förra säsongen. Det är Valtteri Bottas och Zhou Guanyu som tillsammans ska försöka försvara sjätteplatsen i VM.
Tråkigt nog får Zhou vänta ytterligare ett år på att få göra debut i sitt hemmarace efter att Kinas Grand Prix ställdes in både 2022 och 2023. Han är den första föraren från Kina att köra Formel 1 som permanent förare.
Reservförare i Alfa Romeo
Polacken Kubica ersätts av F2 föraren Théo Pourchaire. Fransmannen är otroligt talangfull och han är den yngsta racevinnaren i likväl F3 som i F2.
Han kommer troligtvis att synas i depån ofta under året. 2023 blev Pourchaire F2-mästare.
Senior personal i det schweiziska stallet
Innan det att Alfa Romeo skaffat sig ett starkt inflytande över Sauber var stallet intressant från ett jämställdhetsperspektiv. Stallet hade nämligen, precis som Williams vid tillfället, en kvinnlig stallchef.
Jobbet innehades av indiern Monisha Kaltenborn som även ägde en tredjedel av stallet.
Hon ersattes av personen som fortfarande innehar rollen, fransmannen Frederic Vasseur. Han har i sin tur valt att ta samma tjänst i Ferrari inför säsongen 2022. Han ersätts av McLarens tidigare dito, tysken Andreas Seidl.
Annan framstående personal i det schweiziska F1 stallet är sportdirektören Beat Zehnder, chefsstrategen Ruth Buscombe samt den så viktiga CTOn Jan Monchaux.
Vem äger Alfa Romeo F1 team? (Svenska ägare)
Trots att Alfa Romeo inte har någon särskilt imponerande historia i termer av tävlingsframgångar så är det intressant ur ett svenskt perspektiv.
För det första så var det i sin föregående form som Sauber F1 team som vi sist såg en svensk tävla i F1. Men trots att Ericsson inte längre kör Formel 1 så finns det en stark svensk koppling.
Stallet ägs nämligen av ett holdingbolag med säte i Schweiz. Dess namn är Longbow Capital.
Forbes journalist Christian Sylt har kommit fram till att Longbow Capital är starkt kopplat till flera svenska miljardärer. Däribland nämns Karl-Johan Persson, före detta VD för klädbolaget HM. Även Tetra Laval och Finn Rausing samt Karl-Johans far Stefan sägs ha intresse i Longbow.
Därmed finns det fortfarande skäl för svenskar att hålla lite extra på det schweiziska stallet med italienskt namn. Frågan är dock hur länge det kommer att förbli så.
Visserligen säljer svenskarna av delar av sitt innehav, men de kommer att förbli delägare. I alla fall är det vad som har rapporterats i samband med att Audi köper in sig i stallet. Den tyska biltillverkaren förväntas öka sitt ägande gradvis fram till och med säsongen 2026.
Andretti ville köpa Alfa Romeo F1 team
Under säsongen 2021 dök det upp rykten om att Alfa Romeo skulle säljas. Det var en tidigare amerikansk F1 förare, Andretti, som var intresserad.
Enligt uppgifter hade han och Finn Rausing förhandlat om en prislapp som båda parter var överens om. Skulle affären ha blivit av hade ytterligare ett amerikanskt stall kunnat finnas på startfältet.
Av olika skäl föll affären dock igenom och huruvida vi kommer att se ett svenskt ägarskap av Alfa Romeo F1 Orlen länge till återstår att se.
Motorleverantör till Sauber Alfa Romeo Racing Orlen
En av de dyraste komponenterna i en Formel 1 bil är dess motor. Därför är det inte ekonomiskt att alla stall själva utvecklar sin power unit.
Alfa Romeo som inte är ett fabriksstall köper därför sin motor. För att köpa denna väsentliga del har man valt att vända sig till Ferrari. De två parterna har ett avtal som sträcker sig fram till och med 2025. Därefter ska stallet köra med Audis motor.
Sponsorer till Alfa Romeo F1 team
Inför säsongen 2023 har Sauber Alfa Romeo fått en ny titelsponsor. Det är underhållningsföretaget Stake som ersatt den polska oljejätten Orlen
- Stake.com
- Kick
- Mitsuishi Electric
- Ferrari Trento
- AMX
- Additive Industries
FAQ: Alfa Romeo F1 team
Ägare till Sauber är det schweiziska holdingbolaget Longbow Capital. De ägs bland annat av Finn Rausing. Även Audi är delägare.
Alfa Romeo F1 team har ett avtal med Ferrari om att använda Ferraris motor. Avtalet sträcker sig fram till och med 2025.
Det är finnen Valtteri Bottas och kinesen Zhou Guanyu som tävlar för Alfa Romeo F1 team 2023.
Nej, Marcus Ericsson kör inte Formel 1 längre.
Jag heter Isak Tingrot och jag har skrivit den här artikeln. Min passion för F1 sträcker sig fler än 10 år tillbaka i tiden. Jag har tidigare jobbat som oddssättare och sports trader inom Formel 1 betting.
Följ mig på X (Twitter) @F1sverigese