F1 kommissionen hade en sammankomst i samband med Abu Dhabi Grand Prix. Racet i Dubai kommer att avgöra de kvarvarande sportsliga striderna, men det är även säte för diskussioner rörande sportens framtid. Efter diskussionerna står det klart att stora förändringar kommer att tillkomma i reglementet rörande bilarnas utveckling.
Däcksvärmare blir kvar i F1
F1 däck är en viktig faktor för bra racing. I år har det vid flera tillfällen varit problem med just gummiblandningarna.
De har tenderat att överhettas vilket har bidragit till sämre underhållning på flera av de F1 banor som har besökts. Samtidigt har en intensiv diskussion pågått rörande huruvida man bör behålla däcksvärmarna eller inte.
Nu har vi fått ett svar i frågan.
F1 kommissionen har enats om att behålla täckena som värmer upp däcken. Det beslutades även att utvecklingsmålen skulle ändras.
Framöver kommer målsättningen med nästa generations däck att vara att motverka överhettning. Därigenom ska däcken kunna bidra till bättre racing på banan.
Under årets som gått har alla F1 förare fått testa nya gummiblandningar under träningspassen. Baserat på den information som har samlats in beslutade FIA att behålla den nuvarande däcksallokeringen.
Därmed kommer varje förare att ha 13 uppsättningar däck även nästa säsong.
Bättre klimat i cockpit
Några av racen arrangeras under väldigt tuffa förhållanden rent temperaturmässigt. Det ställer stora krav på förarna som pressas till det yttersta.
Dessvärre har vi i år sett några race på F1 kalendern som har gått över gränsen. Exempelvis kräktes Ocon i sin hjälm under Qatar Grand Prix 2023 och Sargeant bröt i förtid då han kände sig yr.
Med det i åtanke har F1 kommissionen beslutat sig för att möjliggöra ett bättre klimat i cockpiten. System för att kyla ner förarens utrymme kommer att tillåtas i bilarna från och med 2024.
Exakt vad det innebär är inte bestämt och FIA genomför vidare analyser för att kunna föreslå och utvärdera olika lösningar.
Ändringar på bilarna och utvecklingsmöjligheterna
Kommissionen beslutade sig för att ändra regelverket rörande golven på F1 bilarna. De uppdaterar reglementet i syfte att minska risken för skador som uppstår när delar slås loss från underredena.
Ändringarna innebär att vissa delar kommer att bli mindre och färre till antalet.
Därutöver beslutades det att ingen utveckling av bilar som ska användas 2026 får genomföras före år 2025. Undertecknad misstänker att det kommer att missgynna Red Bull Racing och vara positivt för den framtida konkurrensen på banan.
Red Bulls övertag innebär att de säkerligen redan har kunnat börja snegla på nästa generations bilar. De uppdaterade reglerna stoppar det, samtidigt som konkurrenterna inte behöver allokera R&D budget till projekt utanför det nuvarande reglementet.
En annan intressant nyhet är att man har beslutat sig för att ändra sprint-formatet inför 2024.
Källa: FiA
Jag heter Isak Tingrot och jag har skrivit den här artikeln. Min passion för F1 sträcker sig fler än 10 år tillbaka i tiden. Jag har tidigare jobbat som oddssättare och sports trader inom Formel 1 betting.
Följ mig på X (Twitter) @F1sverigese