Ryktena kring Andrettis inträde i Formel 1 har intensifierats i dagarna och flera stallchefer uttalade sig i frågan under gårdagens presskonferenser. Den amerikanska organisationen har länge haft som mål att komma in i motorsportens finrum. Efter det misslyckade försöket att köpa upp Sauber har de istället övergått till att annonsera ett partnerskap med Cadillac och ansökt om att starta ett elfte stall. Nu börjar det dra ihop sig rörande ett beslut och det märks på svaren som ges.
FIA positivt inställda till Andretti
Enligt FIA har fler än fem organisationer ansökt om att få komma med i Formel 1. Tidigare i somras offentliggjorde exempelvis Hitech GP med nya investeraren Vladimir Kim att de har meddelat sitt intresse och tidigare har bland annat Formula Neutral lämnat in en intresseanmälan med avsikt att bli det första könsneutrala stallet på gridden.
FIA presidenten Mohammed Ben Sulayem anser dock att det är Andretti som har det mest intressanta budet. Visst, det finns plats för 12 F1 stall enligt det rådande avtalet, men Andretti verkar sticka ut.
I en intervju med nyhetsbyrån AP sa saudiaraben såhär:
“Folk måste förstå att vi är här för att lyfta fram motorsport och vi är här för att vara rättvisa. Processen för att hantera intresseanmälan är robust och det finns inte något utrymme för oss att neka en ansökan som möter alla kriterier… Hur skulle vi kunna neka GM?”
Att FIA är positivt inställda till att utöka antalet stall på startfältet är inte något nytt i sig. Men för ett par veckor sedan indikerade även Liberty Media att de kan se fördelarna med att ta in fler deltagande racingorganisationer.
Tidigare har Liberty varit återhållsamma, en VD Greg Maffei uttryckte sig positivt i frågan under ett besök hos en podcast:
“Jag tror att vi, med de rätta förutsättningarna, skulle arbeta för att få in ett elfte stall. Det skulle vara någon som bidrar med värde till sporten och fansen genom dess tekniska position, deras position som tillverkare av F1 motorer…”
Men trots att Liberty verkar ha bytt fot så är motståndet fortsatt starkt bland de existerande stallen.
Det främsta skälet till att många inte ser positivt till att utöka gridden är att stallen skulle gå miste om intäkter. I och med att F1 stall nu värderas närmare 1 miljard dollar så är de 200 miljonerna i utspädningsavgift väl låg menar stallen.
Stallchefer fortsatt negativa till utökning
Under intervjuerna inför Storbritannien Grand Prix 2023 på Silverstone fick flera stallchefer frågor rörande ett elfte stall – troligtvis Andretti. Hos dem har åsikterna inte ändrats alls.
Ett exempel är Ferraris stallchef Vasseur som inte är positivt till att släppa in Andretti, eller någon annan, på spelplanen. Autosport rapporterar att han besvarade frågor rörande ett nytt stall med det här uttalandet:
“Jag anser att de tio stallen som ansträngde sig något enormt under de tuffa åren och överlevde dem verkligen måste erbjudas goda skäl till att ta in fler stall. Det faktum att du har ett amerikanskt stall är inte bra nog för mig, för vi har redan ett amerikanskt stall i Haas. Dessutom är det föraren som räknas om du vill ta över ett land, se på Nederländerna och Max Verstappen.
Vasseur får dessutom medhåll från exempelvis Christian Horner som påstår att GM är ett fantastiskt varumärke. Men han ifrågasätter om de verkligen kommer att vara motortillverkare eller om det bara rör sig om ett sponsoravtal.
Han lägger dessutom vikt vid de logistiska problemen som skulle uppstå om man lät ytterligare ett stall delta. Men, ett beslut ska fattas och förväntas offentliggöras i slutet av juli.
Tills dess lär vi se en tilltagande strid i media där intressenterna positionerar sig. Med tanke på att FIA och F1 verkar dra åt samma håll kan det bli intensivt, minst sagt.
Jag heter Isak Tingrot och jag har skrivit den här artikeln. Min passion för F1 sträcker sig fler än 10 år tillbaka i tiden. Jag har tidigare jobbat som oddssättare och sports trader inom Formel 1 betting.
Följ mig på X (Twitter) @F1sverigese