Spännande nyheter för alla Formel 1 fans – vädergudarna kanske kryddar till Spanien GP 2023. Det är regn att vänta i Barcelona under eftermiddagen, inte minst under tiden som racet arrangeras.
Det kan medföra att däcksstrategier kastas ut genom fönstret och att slumpfaktorn ökar markant. Perfekt för oss som inte bara vill se Verstappen segla iväg med segern – även om han kanske är den bästa regnföraren av alla.
Startgridden i Spanien GP 2023
Efter att både George Russell och Pierre Gasly utreddes för företeelser under gårdagens tidskval till Spanien Grand Prix 2023 känner vi nu till startordningen. Föga förvånande smet Russell undan en ordentlig bestraffning, incidenten inträffade ju med stallkamraten trots allt.
Han och Mercedes kom undan med en skriftlig varning, men så lyckligt lottad var inte Pierre Gasly. Alpineföraren får sex platsers nedflyttning efter att ha varit i vägen för andra förare vid två tillfällen.
I skrivande stund är det inte klart – så vitt jag vet – om Leclerc kommer att starta från depån eller inte. Men, start från depån eller från nittonde rutan gör väl inte någon större skillnad.
Nedan är startgridden inför racet på Circuit de Catalunya, som förväntas bli en regning tillställning.
- Verstappen
- Sainz Jr
- Norris
- Hamilton
- Stroll
- Ocon
- Hülkenberg
- Alonso
- Piastri
- Gasly
- Perez
- Russell
- Zhou
- De Vries
- Tsunoda
- Bottas
- Magnussen
- Albon
- Leclerc
- Sargeant
Vi kan nog förvänta oss att Hülkenberg snabbt kommer falla tillbaka mot nionde eller tionde plats och att förarna mellan 10 – 12 plats kommer att vara aggressiva i inledningen för att ta igen förlorad mark.
Regn väntar vid banan
Efter förra helgens race i Monaco vet vi att lite regn verkligen kan ställa till det för förarna och skapa oordning. Inte minst om regnet faller i samband med att racet redan är igång och däcksstrategier måste utvärderas på ett annat sätt i realtid.
Så, visst vore det härligt om det kom en skur eller två under Spanien Grand Prix 2023? Glädjande nog visar väderleksrapporten att det sannolikt blir så.
Enligt den norska väderlekstjänsten YR.no väntar regn vid 15:00 och det förväntas regna lite mer kring fyra. Så, kanske kan vi få njuta av en start på torrdäck för att sedan se förarna och stallen övergå till regndäck?
Det finns mycket som talar för det i alla fall och då kan utfallet kastas om ordentligt.
Däcksstrategier i Barcelona 2023
Enligt Pirelli ska det vara väldigt jämnt skägg mellan att välja en strategi med två eller tre stopp. Skulle förarna ha två uppsättningar hårda däck ska en tvåstoppare vara något vassare.
Om en trestoppare väljs, förväntas förarna starta på mjuka däck för att dyka i depån mellan varv 13 och 18 för att byta till hårda. Sedan kör de troligen till cirka varv 40 innan de byter till ett nytt sett hårda däck.
Det förväntas skilja nästan en sekund i varvtid mellan hårda och mjuka däck, så det finns lite att leka med här.
Av dem som startar topp 10 är det bara Verstappen och Sainz som har den möjligheten. Men, skulle regnet komma kan vi vänta oss att de strategierna åker ut genom fönstret.
Vad tror du om racet? Låt mig veta i kommentarsfältet nedan.
Jag heter Isak Tingrot och jag har skrivit den här artikeln. Min passion för F1 sträcker sig fler än 10 år tillbaka i tiden. Jag har tidigare jobbat som oddssättare och sports trader inom Formel 1 betting.
Följ mig på X (Twitter) @F1sverigese