Hem » Två DRS-sträckor kortas ner i Miami Grand Prix 2023

Två DRS-sträckor kortas ner i Miami Grand Prix 2023

Isak Tingrot

Isak Tingrot

Isak har skrivit denna artikel. Tidigare jobbade han som F1 oddssättare.

Senast uppdaterad: 2023-11-12

Förra året var första gången som Formel 1 besökte Miami sedan 50-talet. Den nya bansträckningen utforskades och med hjälp av data från racet kan man nu göra förändringar och förbättringar. Nu har FIA rapporterat att två DRS-sträckor kortas ner i Miami Grand Prix 2023.

Två DRS-sträckor kortas ner i Miami

Att vissa racingbanor skulle ändras och få kortare DRS sträckor annonserades redan före säsongen drog igång. Miami var en av dem och nu står det klart vad som kommer att ändras.

Inför 2023 års F1 race i Miami har FIA beslutat sig för att korta ner två av de tre DRS-zonerna som finns på racingbanan. Faktum är att det enbart är den tredje och sista av dem som förblir intakt.

Det mest händelserika som hände där var väl egentligen bataljen mellan Schumacher och Vettel ifjol. Därmed bör vi inte förvänta oss att se några omkörningar där, snarare handlar det om att positionera sig rätt.

De två DRS sträckor som kortas ner är alltså den första och den andra. Den första DRZ-zonen är 75 meter kortare i år än vad den var med fjolårets bansträckningen.

Bakrakan som tjänar som den andra DRS-sträckan har också kortats ner med 75 meter. Tidigare började den 450 meter efter kurva 16 men nu måste förarna köra 525 meter innan de får öppna bakvingen i jakten på den framförvarande bilen.

Är det rätt att korta ner zonerna för DRS?

Är det rimligt att två DRS-sträckor kortas ner i årets första amerikanska Grand Prix? Den frågan kan man ställa sig och den är minst sagt berättigad.

Förra året var det många som tyckte att racet som sådant inte var alltför underhållande när Formel 1 besökte Florida. Visserligen var det ett stort spektakel utanför racingen, men som lopp var det inte mycket att hurra för.

Att FIA väljer att reducera möjligheten att köra med bakvingen öppen efter det händelselösa racet i Baku adderar ännu mer till kritikernas ammunitionsförråd. Flera förare har uttryckt sig tveksamma till att minska användningen av DRS.

Det har i allmänhet blivit svårare att följa och köra om med årets bilar och DRS är därför ett viktigt verktyg. Anledningen är att bilarna har mer downforce i år än förra säsongen.

Baserat på hur förarna uttalade sig efter tävlingen i Azerbajdzjan kan man anta att de inte tycker att mindre DRS i Miami är en bra idé. Exempelvis sa den sjufaldiga världsmästartiteln Lewis Hamilton så här:

De kortade ner DRS den här säsongen på raksträckan, jag förstår inte riktigt varför de gjorde så. Vi har alltid haft riktigt bra racing där DRS-funktionen var… När du aktiverade DRS var det för sent. Såg vi mycket omkörningar idag? Just det.

Dessutom var Hamilton inte ensam i sin kritik mot beslutet som fattades i Baku. Lando Norris har sagt att samtliga förare ifrågasatte beslutet under förarnas möte, det framkom i en artikel från Autosport.

Så vad är då fördelarna med att två DRS-sträckor kortas ner i Miami Grand Prix 2023?

Mer spänning med mindre DRS i Florida?

Kan det finnas ett argument för att underhållningsvärdet på racet i Miami kan bättras med mindre DRS? Ja, jag kan faktiskt tänka mig det, i alla fall teoretiskt.

Vad vi vet från förra racet är att Ferrari faktiskt kan utmana Red Bull i kvalet. Deras problem har varit att Verstappen och Perez har varit så otroligt snabba på raksträckorna med bakvingen öppen.

Om Leclerc kan kvala snabbast och skaffa sig ett riktigt bra utgångsläge kan man tänka sig att Red Bull får jobba mer för att ta sig förbi. Visst är det något av ett långskott, men det är i alla fall ett argument för att genomföra ändringarna.

Samtidigt riskerar kortare DRS-rakor att öka risken för de fruktade DRS-tågen. Det var något som FIA kanske borde ha lärt sig från Baku?

Isak-Tingrot-skribent-och-oddssättare
Isak Tingrot

Jag heter Isak Tingrot och jag har skrivit den här artikeln. Min passion för F1 sträcker sig fler än 10 år tillbaka i tiden. Jag har tidigare jobbat som oddssättare och sports trader inom Formel 1 betting.

Följ mig på X (Twitter) @F1sverigese

Rulla till toppen