I helgen ska det köras F1 på Spa-Francorchamps i Belgien. Men väderleksrapporten indikerar ett ihärdigt regn och det kan sätta stopp för Grand Prixet. Samtidigt har förarna valt att avböja förändringar i den farliga Eau Rouge-sekvensen.
Den ikoniska men riskfyllda Eau Rouge-Raidillon-sekvensen
När motorerna varvas upp inför dagens belgiska Grand Prix på den ikoniska Spa-Francorchamps, är luften fyld med mer än bara förväntan. Dimman av säkerhetsbekymmer har lagt sig över Eau Rouge-Raidillon-sekvensen, och kastar en skugga över spänningen i tävlingen.
Eau Rouge-Raidillon-sekvensen, en uppförsbacke som tas i höga hastigheter, är en av de mest ikoniska delarna av alla F1-banor på årets F1 schema. Men det är också en av de mest riskfyllda, särskilt när vädret blir dåligt.
F1-förarnas ställning till säkerhetsmodifieringar
RacingNews365 rapporterade att George Russell, representant för Grand Prix Drivers’ Association (GPDA), sagt att Formel 1-förare har beslutat att inte modifiera denna sekvens. Detta beslut kommer trots det tragiska dödsfallet tidigare i somras där Dilano van ‘t Hoff satte livet till i en krasch.
Tidigare har flera förare omkommit i lägre kategorier på banan. Bland anant Pierre Gaslys nära vän, Anthoine Hubert, vilket har belyst säkerhetsproblemen.
Synlighet skapar säkerhetsdilemma
Synlighet, eller snarare bristen på det, ligger till grund för dessa problem. Russell jämförde upplevelsen av att köra under sådana förhållanden med “att köra på motorvägen i ösregn och slå av vindrutetorkarna.” Det är en skrämmande analogi som understryker allvaret i problemet med synlighet på Spa.
FIAs roll i att säkerställa säkerhet
Men frågan kvarstår: är Spa tillräckligt säkert? Autosport rapporterar att tror Russell att det är det. Med det sagt så betonade han att FIA kommer att behöva fatta vågade beslut gällande säkerheten samt synligheten vid regniga förhållanden.
Medan GPDA inte har bett om ändringar i layouten på Eau Rouge, erkände Russell att framsteg har gjorts med avåkningsområdet. Han betonade dock att FIA har ett stort ansvar för att säkerställa säkerheten under loppet, särskilt när sikten är dålig.
Bekymmer bortom F1-kretsen
Russells bekymmer sträcker sig bortom F1-kretsen. Han uttryckte oro för de juniora kategorierna och föreslog att F3 inte borde tillåtas att ha 30 bilar på banan samtidigt.
- Läs också:
- Magnussen hänger löst & Hülkenberg nära nytt kontrakt
- Ungern byts mot Belgien – Intensiv helg väntar
Enligt honom borde så vara fallet även under torra förhållanden. Det är en påtaglig påminnelse om att spänningen i motorsport medför inneboende risker och de måste hanteras.
Slutsats: Den riktiga segern
När vi ser fram emot helgens Grand Prix, låt oss komma ihåg att den riktiga segern inte bara ligger i att ta se den rutiga flaggan hängas ut. Det handlar även om att säkerställa att varje förare kommer till mållinjen säkert.
Dimman av osäkerhet ligger som en tung duk över Spa-Francorchamps. Jag hoppas att vi antingen får se ett spännande lopp eller att vi inte kommer att se bilar på banan alls.
Min åsikt är att vi inte vill se en upprepning av 2021 års debacle bakom säkerhetsbilen som kan få en stark inverkan på årets F1 tabell, framför allt längre ned. Så, låt oss hoppas på en säker och spännande tillställning, utan för mycket körande bakom säkerhetsbilen.
Vad är dina tankar om säkerhetsproblemen på Spa? Dela dina åsikter i kommentarerna nedan. Följ mig gärna på Twitter – @F1sverigese.
Jag heter Isak Tingrot och jag har skrivit den här artikeln. Min passion för F1 sträcker sig fler än 10 år tillbaka i tiden. Jag har tidigare jobbat som oddssättare och sports trader inom Formel 1 betting.
Följ mig på X (Twitter) @F1sverigese