Det är inte någon enkel uppgift att leverera däck till F1, ett jobb som har skötts av italienska Pirelli sedan 2011. Under våren har en ny gummiblandning testats som ska tas i bruk senare i år. Men nu finns det tecken som indikerar att Pirelli kan tvingas lämna F1 som däckspartner.
Kontrakt till slutet av 2024
Pirelli har varit ensamma om att leverera däck till Formel 1 i över ett decennium. Italienarna har varit ansvariga för gummiblandningarna sedan 2011 men eran kan vara på väg mot sitt slut.
Det nuvarande kontraktet sträcker sig över nästa säsong fast det är långt ifrån säkert att det förlängs. Sedan Pirelli tog över har mycket hänt i sporten, inte minst den tilltagande exponeringen mot konsumenter.
Därmed har rollen som leverantör blivit mer attraktiv, något som bidrar till ökad konkurrens. Samtidigt är det mycket som händer kring däcken just nu.
Nya däck introduceras
Tidigare har det rapporterats om att Pirelli kan ta 2024 års däck i bruk redan på Silverstone. En sådan förändring möjliggörs tack vare artikel 10.8.3.
Skälet till att man vill skynda på introduktionen är att Pirelli strävar efter att ligga steget före. Italienarna vill hänga med och stallens snabba framsteg har medfört andra krav på däcken som används.
“Vi har sett hur mycket mer kapacitet 2023 års bilar har i förhållande till fjolårets under säsongsinledningen. Det beror på det extraordinära utvecklingstempot som de tio stallen har visat upp.”
Mario Isola, Pirelli
Pirelli kan tvingas lämna F1
Trots att italienarna gör sitt yttersta för att leverera däck som håller måttet och bidrar till bra racing, kan det hända att det inte räcker. Det ser ut som att Pirelli kan tvingas lämna F1 efter att andra företag har visat intresse för rollen som däcksleverantör.
Enligt BBC ska japanska Bridgestone, som tidigare har levererat F1 däck och vunnit flera VM-titlar, vara väldigt måna om att ta sig in i sporten. Enligt källor till britterna ska Bridgestone ha lagt fram ett väldigt imponerande förslag.
Därför ses det som ett seriöst alternativ till att ersätta Pirelli från och med säsongen 2025. Uppgifter gör gällande att japanerna säger sig kunna presentera däck som bidrar till att förarna kan ligga på ordentligt under längre perioder.
Frustration bland förarna medför stöd
I artikeln som publicerades i BBC finns det ett stöd för att byta ut Pirelli. Vissa Formel 1 förare är frustrerade med hur italienarna och därför har de ställt sig positiva till förslaget.
Tre av de äldre förarna, Hamilton, Hülkenberg samt Alonso, har egna erfarenheter av att köra med däck från Bridgestone. Två av dem, Hamilton samt Alonso, ska högljutt stötta ett byte av leverantör.
De baserar sin åsikt, som kan leda till att Pirelli kan tvingas lämna F1, på sina tidigare erfarenheter. Under Bridgestones tidigare stint i motorsporten kunde förarna köra hårdare utan att oroa sig för överhettning.
Korta ledtider kan rädda Pirelli
En faktor som talar för att det nuvarande avtalet med Pirelli omförhandlas är vart vi befinner oss rent tidsmässigt. Om det beslutas att Formel 1 ersätter Pirelli med en annan leverantör har de väldigt kort tid på sig att utveckla ett nytt F1 däck.
Skulle ett avtal ingås nu har den nya leverantören bara 18 månader på sig att ta fram rätt däck. Det är minst sagt ett riskabelt beslut från FIA & F1 om så blir fallet.
Samtidigt ska det sägas att även Pirelli har lagt fram ett bud för att få fortsätta leverera däck och synas i sporten. Så, även om det finns en risk att Pirelli kan tvingas lämna F1 så har inte det slagits fast på något sätt.
Pirellis syn på Bridgestones bud
BBC har även frågat Pirelli kring situationen. De talade med deras motorsportschef, Mario Isola som sa så här:
“Vi har precis mottagit beskedet från FIA att vi är godkända som budgivare och kan påbörja en förhandling med F1. Det är ingen hemlighet att vi vill fortsätta. Vi vill leverera ett däck som ligger i linje med förväntningarna från samtliga intressenter… Ibland får vi klagomål, men det är normalt eftersom vi är den enda leverantören.”
Med andra ord pratade han bara om Pirellis egen situation, inte om budet från Bridgestone. Frågan är om vi får se italienarna i Formel 1 även efter säsongen 2024, eller om Bridgestone stjäl den möjligheten från dem.
Jag heter Isak Tingrot och jag har skrivit den här artikeln. Min passion för F1 sträcker sig fler än 10 år tillbaka i tiden. Jag har tidigare jobbat som oddssättare och sports trader inom Formel 1 betting.
Följ mig på X (Twitter) @F1sverigese