Efter en längre tids diskussioner och förhalningar har offentliggjordes Formel 1 motorreglemente 2026 och framåt. Nyheten släpptes tisdagen den 17 augusti och den innebär fortsatt användning av hybridmotorer. Den elektriska delen blir viktigare än tidigare och den kommer att kombineras med ett speciellt bränsle som inte medför koldioxidutsläpp.
Med det nya reglerna för F1 motorer som ska användas från och med säsongen 2026 på plats kan vi troligtvis vänta oss att VW-gruppen snart offentliggör sitt deltagande. Det har trots allt rapporterats kraftigt om att det är just den pusselbiten som saknats för att Audi och Porsche fullt ut ska ta steget in i sporten.
Formel 1 motorreglemente 2026 i korthet
De två främsta aspekterna av det motorreglementet som kommer att gälla i Formel 1 från 2026 är att det är 100% fossilfritt samt att det blir mer fokus på elektrifiering. Så mycket som 50 procent av kraften i nästa generations Formel-1 motor kommer att komma från el. Trots det kommer den komplicerade delen som används idag, MGU-H att försvinna. Samtidigt kommer ERS, Energy Recovery System, att ökas till 350 kilowatt.
Fortsatt användning av V6 i nästa Formel 1 motorreglemente
Vi kommer fortsatt att få se V6 motorer användas. Målet med att inte överge V6:orna har varit att undvika större prestandaskillnader och tillåta bra racing på banan. Förhoppningsvis innebär det att den roliga racingen som vi har fått se sedan det nya reglementet infördes inför säsongen 2022 förblir.
Bättre finansiell situation
Budgettaket har varit ett hett samtalsämne inom Formel 1 och det har skapat jämnare förutsättningar för stallen. De nya motorerna förväntas vara mer kostnadseffektiva än vad som är fallet med dagens motorer. FIA har som målsättning att de finansiella reglerna kring motorerna ska bidra till den ekonomiska hållbarheten för stallen.
De bättre finanserna uppnås genom att MGU-H försvinner samt att en begränsning införs gällande testtimmarna. Trots det förväntas inte innovationsförmågan försämras utan ingenjörerna kan söka nya vägar framåt på den elektriska delen av motorn för att bidra till stallens framgång.
Källa: F1.com
Jag heter Isak Tingrot och jag har skrivit den här artikeln. Min passion för F1 sträcker sig fler än 10 år tillbaka i tiden. Jag har tidigare jobbat som oddssättare och sports trader inom Formel 1 betting.
Följ mig på X (Twitter) @F1sverigese