Formel 1 expanderar och globalt och det är inte längre tal om att bara ha tävlingar i Europa. Det internationella intresset för sporten medför ekonomiska fördelar och ett allmänt engagemang. Men det breda intresset från olika kulturer likväl som ekonomiska intressenter innebär också att det finns fler aspekter att ta hänsyn till. Därför kan vi få se fler race på lördagar 2024.
Fler race på lördagar 2024?
Vi är inte ens halvvägs igenom de 22 racen som är inplanerade på årets F1 schema. Trots det har rykten och spekulationer redan börjat florera kring nästa års schemaläggning.
Sedan tidigare står det klart att det inte kommer att köras något F1 race i Sydafrika även om många, däribland Lewis Hamilton, har uttalat sig om att det vore önskvärt. Därmed blir klassikern Spa kvar ännu ett år – men trots det kommer stora förändringar eventuellt att genomföras inför den nästkommande säsongen.
Enligt uppgifter som florerat i online kan Formel 1 schemalägga två race till lördagarna istället för de traditionella söndagsracen. Argumentet som läggs fram är att det på så vis kan tas hänsyn till högtiden Ramadan.
Som jag förstår det börjar månaden av fasta den 10:e mars och sträcker sig till 8:e april nästa år. Med det i åtanke har ett förslag om att racen i Bahrain och Saudiarabien ska köras på lördagar, presenterats under en sammankomst som FIA anordnat i Cordoba.
Redan i år körs ett race på lördag – det näst sista racet för säsongen som arrangeras i Las Vegas. Det har så klart inte något med religion att göra, så det finns flera orsaker till att vi kan få se fler race på lördagar 2024 då även det eventet lär gå av stapeln samma veckodag.
Miljöaspekten tas in i beräkningen
F1 jobbar hårt för att minska sin klimatpåverkan och det är ett av skälen till att man eventuellt kommer att göra sig av med däcksvärmarna framöver. Och på tal om däck så florerar dessutom rykten om att Pirelli kan ha gjort sitt som leverantör av F1 däck efter säsongen 2024.
Men, ett område där sporten helt klart kan göra förbättringar är schemaläggningen av race och försöka arrangera tävlingar med geografisk närhet tätt inpå varandra på kalendern. Ett sådant förslag lades också på bordet i Cordoba.
Där föreslogs det att två asiatiska race, Japan Grand Prix samt det återkommande Kinesiska eventet, ska arrangeras efter varandra i april. I så fall skulle tävlingen i Japan flyttas från hösten till våren och köras den sjunde april.
Två veckor senare blir det i så fall aktuellt med Formel 1 race i Kina på anläggningen i Shanghai. För Zhou – om han fortfarande är F1 förare nästa år – skulle det innebära första hemma racet i karriären.
Ett annat ämne som diskuterades var huruvida Spa och Zandvoort eventuellt skulle växeldra om en plats på kalendern. Tanken är att de ska köra någon typ av vartannat år system eller liknande, men det återstår att se.
Bahrain ökar ägandet i McLaren
En annan nyhet är att Bahrain har ökat sin ägarandel i McLaren vilket inkluderar Formel 1 stallet. De ska ha köpt ut den Saudiarabiska investeringsfonden från sin andel.
Transaktionen sägs vara värd ungefär 400£ miljoner – motsvarande 5,45 miljarder kronor. Samtidigt fanns det planer för ungefär ett år sedan om att börsnotera företag, men det kanske har ändrats nu med de senaste förändringarna i ägarstrukturen.
Försäljningen av andelen i McLaren innebär dock inte på något sätt att Saudiarabiens investeringsfond är ointresserad av idrott. De är stora finansiärer av golftouren LIF där flera av världens bäst betalda idrottare huserar.
Jag heter Isak Tingrot och jag har skrivit den här artikeln. Min passion för F1 sträcker sig fler än 10 år tillbaka i tiden. Jag har tidigare jobbat som oddssättare och sports trader inom Formel 1 betting.
Följ mig på X (Twitter) @F1sverigese