Hem » FIA Presidenten: Bättra er eller förlora er plats

FIA Presidenten: Bättra er eller förlora er plats

Isak Tingrot

Isak Tingrot

Isak har skrivit denna artikel. Tidigare jobbade han som F1 oddssättare.

Senast uppdaterad: 2023-10-10

Helgens race i Qatar var underligt till följd av att Pirelli upptäckte att däcken riskerade att gå sönder. FIA införde därför speciella regler för Grand Prixet som innebar att förarna inte fick köra mer än 18 varv på ett par däck. Dessutom hade förarna problem med att hålla sig inom banmarkeringarna, något som får FIA presidenten att ryta till.

FIA Presidenten vill att banorna uppdateras

Flera av förarna hade stora problem att se till så att deras bil stannade på racingbanan i Losail i helgen. Många av dem lät fyra däck hamna utanför den vita banmarkeringen vid fler än fem tillfällen vilket föranledde bestraffningar.

Det innebar att raceresultatet förändrades i efterhand och det är inte bra för sporten. Fansen och de övriga inblandade vet inte slutresultatet när bilarna passerar mållinjen inför den svartvit-rutiga F1 flaggan.

Nu vill FIAs president, Ben Sulayem, att banorna agerar. Han säger att sporten inte kan hade det så här och att vissa banor riskerar att inte få förlängda kontrakt om de inte bättrar sig.

Losail och Red Bull Ring i fokus

De två banorna som har varit mest problematiska i år, i termer av att förarna inte håller sig på banan, är Red Bull Ring samt Losail. Dessa två har väldigt långa kontrakt med F1.

Red Bull Ring, där Österrike GP körs, har kontrakt till 2027 och Qatar signerade ett tioårigt avtal om att arrangera Formel 1 race. Så, om vi inte ska se en upprepning av helgens problem med bestraffningar både i kvalet och under racet måste något göras.

Flera alternativ att välja mellan

Det finns flera sätt att få förarna att hålla sig på banan. Ett av dem skulle kunna vara att sätta ut mer aggressiva kerbs, men det var delvis kerbsen som orsakade problem med däcken i Qatar.

Att förlita sig på kerbs skulle därför kunna orsaka andra problem och därmed är det inte ett superbra alternativ. Så vad mer skulle kunna tänkas göras?

En sak som ofta nämns i TV-sändningarna är att man skulle kunna implementera fler grusfållor. Dessa straffar förarna som inte håller sig inom den bestämda racingbanan och det ger verkligen incitament att inte ta ut svängarna för mycket.

Samtidigt riskerar dessa att tvinga ut säkerhetsbilen väldigt ofta. Anledningen är att det inte går att ha bilar körandes i full fart när ett fordon som brutit tävlingen ska bärgas.

“I will have to make it urgently because it has to be implemented for next year. We cannot afford [for it to continue], especially where we see it all the time.”

Ben Sulayem vill att saker och ting ändras snabbt. Så här sa han till motorsport.com:

Jag måste säkerställa att detta påskyndas och ändringar måste implementeras inför nästa år. Vi har inte råd att fortsätta så här, framför allt inte där vi ser problemet hela tiden”

Domarna på tårna

När ämnet diskuteras ska vi ändå säga att domarna gjorde ett riktigt bra jobb i Qatar Grand Prix. De implementerade bestraffningarna under racets gång så att vi slapp vänta i flera timmar innan vi fick det slutgiltiga resultatet.

Men förhoppningsvis kan de få ännu mer hjälp i framtiden för att underlätta arbetet. Ben Sulayem vill exempelvis att FIA och F1 ska investera i mer tekniska hjälpmedel för att hjälpa tävlingsledningen.

Dessutom vill han se ett bättre samarbete mellan FIA och F1 för att de ska kunna skapa en så bra produkt som möjligt.

Den tanken känns lite avlägsen nu, med tanke på den infekterade situationen med Andrettis potentiella inträde i sporten. Förhoppningsvis kan de två organisationerna skilja på de två problemen och hitta bättre vägar framåt framöver.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

8 + fem =