Hem » Fernando Alonso: Lön, Flickvän och Karriär

Fernando Alonso: Lön, Flickvän och Karriär

Isak Tingrot

Isak Tingrot

Isak har skrivit denna artikel. Tidigare jobbade han som F1 oddssättare.

Senast uppdaterad: 2024-02-17

Fernando Alonso: Formel 1-legenden, världsmästaren, och den outtröttliga utmanaren. Spanjoren har gjort allt från att sätta rekord på banan till att stå som en av de mest erfarne förarna i dagens F1-fält. Men vad ligger bakom de bländande prestationerna och den skarpsinniga racingintelligensen? Spänn fast säkerhetsbältet och häng med när vi djupdyker in i hans liv och karriär – från de tidiga dagarna i karting till återkomsten till Formel 1 med Alpine och Aston Martin.

Basfakta om Fernando Alonso

Fernando Alonso är en av de starkast lysande stjärnorna på Formel 1-himlen. Spanjorens Formel 1-karriär har sträckt sig över två decennier.

Alonso har imponerat fans och kritiker över hela världen, och han har gjort sig känd för sin skicklighet, uthållighet och viljestyrka. Men vem är den man vi känner som en av sportens största ikoner?

Han är ingen mindre än den tvåfaldiga Formel 1 världsmästaren Fernando Alonso – den äldsta och mest rutinerade föraren i startfältet . Nedan följer basfakta om Fernando Alonso:

  • Fullständigt namn: Fernando Alonso Díaz
  • Nationalitet: Spansk
  • Födelsedatum: 29 juli 1981
  • Födelseort: Oviedo, Asturias, Spanien
  • Längd: 1,71 m
  • Vikt: 68 kg

Vägen till Formel 1: Fernando Alonsos tidiga karriär

Fernando Alonsos karriär inom motorsport började långt innan han klev in i en Formel 1-bil. Redan som treåring visade han en naturligt vilja att pröva racing.

Det inträffade när hans äldre syster, Lorena, förlorade intresset för sin leksaks-kartingbil. Men bakom det tidiga racingintresset fanns en utmanande verklighet: Alonsos föräldrar var långt ifrån förmögna.

Därför fick de, likt så många andra familjer med racingdrömmar, kämpa för att hålla drömmarna levande. Det är något han har gemensamt med sin före detta stallkamrat Esteban Ocon från tiden i Alpine.

Lyckligtvis var familjen inte ensamma om att arbeta för att Fernando Alonso skulle kunna fortsätta utvecklas som racingförare. Tack vare ägaren av den lokala kartingbanan och tillika mentorn, José Luis García, som också såg Alonsos talang, kunde Alonso fortsätta med sin passion.

García arbetade outtröttligt med att hitta sponsorer för att täcka Alonsos kartingkostnader. Vid 14 års ålder blev Alonso spansk mästare inom juniorkarting– en titel han sedan försvarade två gånger.

Han fortsatte sedan med att vinna titlar både i Italien och Spanien samt komma tvåa i de Europeiska mästerskapen. Bedriften, uppnådd mot alla odds, markerade början på hans sagolika karriär inom racingvärlden.

Första steget mot F1 via Minardi

År 1999 bekräftades det att Alonso skulle delta i Euro Open Movi Star by Nissan-serien, dåtidens World Series by Renault. Alonso tävlade för Campos Racing.

Han tog sin första seger redan i den andra omgången som kördes i Albacete. Inför den sista omgången av säsongen hade Alonso samlat ihop 125 poäng, jämfört med Manuel Giaos, som låg i topp med 144 poäng.

För att vinna titeln behövde Fernando Alonso inte bara vinna den sista omgången i Valencia. Han behövde också sätta det snabbaste varvet, vilket skulle ge honom en extra poäng.

Alonso klarade uppgiften och det föranledde hans första F1-test vid årets slut med Minardi. Sportchefen Cesare Fiorio var otroligt imponerad när han såg Alonso slå de andra unga testförarna med 1,5 sekunder. Enligt en artikel i Racefans.net sa Fiorio så här:

“Det första jag gjorde var att ringa [Minardi-chefen] Gabriele Rumi för att upprätta ett tioårigt kontrakt med honom [Fernando] innan det blev allmänt känt i F1 hur bra Fernando var och någon stal honom från oss.”

Trots de ekonomiska utmaningarna som stod i vägen för Fernando Alonso överkom han alla hinder. Spanjoren omvandlade sin passion och talang till en framgångsrik karriär. Alonsos tidiga karriär är en berättelse om beslutsamhet, skicklighet och outtröttligt arbete.

Dessa egenskaper syns fortfarande i hans karaktär och de har på flera sätt bidragit till att forma honom till den förare han är idag, från sin knappa början till att bli en av de mest framstående förarna i Formel 1.

Alonsos resa är inte bara en inspirerande berättelse om beslutsamhet och hängivenhet. Den utgör också ett strålande exempel på vilken framgång som kan uppnås när hårt arbete, beslutsamhet och talang kombineras.

Fernando Alonso i Formel 1

Säsongen 2001 gjorde Fernando Alonso debut i Formel 1. Spanjoren körde, precis som Fiorio hade hoppats, för Minardi som senare skulle bli AlphaTauri.

Som så många andra förare fick han nöja sig med att köra en bil som inte riktigt hade något i toppen att göra. Den första säsongen var hans bästa placering en tionde plats som på den tiden inte gav några poäng.

Fernando Alonso i en Aston Martin kör mot målflagg - AI illustration

Hans prestationer och talang imponerade tillräckligt för att Renault skulle värva honom som testförare 2002. Säsongen därpå satt han vid ratten på heltid och han blev den yngsta föraren någonsin att vinna ett F1 race när han klev högst upp på prispallen i Ungerns Grand Prix 2023.

Det rekordet tog han från Bruce McLaren som innehaft titeln som den yngsta racevinnaren sedan 1959. Men, det var bara början på vad som skulle komma.

Dubbel världsmästare

Renault hade inte bara rekryterat en förare som skulle bli yngst i världen med att vinna ett race. Han skulle dessutom bli dubbel världsmästare med dem.

Fernando lyfte VM-pokalen både 2005 och 2006, något som fick intresset för sporten att fullständigt explodera i Spanien. Enligt New York Times var Alonsos triumfer avgörande för att dra in flera spanska sponsorer och ett spanskt stall.

Dessutom bidrog hans framgångssaga till att F1 tog klivet upp som en av de tre mest populära sporterna i landet samt att det kördes två race i Spanien under ett par år. Ett arrangerades i Valencia och ett i Barcelona.

Fernando Alonso blir stallkamrat med Hamilton

Efter de dubbla världsmästartitlarna 2005 och 2006 såg sig Fernando Alonso om efter andra äventyr. Han hamnade i McLaren där han spenderade säsongen 2007 tillsammans med rookien Lewis Hamilton.

Det var en minst sagt infekterad relation och konkurrensen dem emellan medförde att Kimi Raikkönen kunde titulera sig världsmästare 2007. Tyvärr var samarbetet bortom Hamilton och Alonso bortom all räddning och Fernando kände att han inte hade stallet på sin sida.

Därmed gick de skilda vägar och spanjoren återvände för ytterligare två säsonger hos Renault. Säsongen 2010 hamnade Alonso hos Ferrari efter att Renault utreddes för att ha varit inblandade i race fixning.

Alonso ersatte Kimi Räikkönen och blev stallkamrat med Massa. Under åren med Ferrari hade han häng på världsmästartiteln tre gånger, men han nådde aldrig hela vägen.

Istället var det Vettel som skördade stora framgångar och vann pokalen fyra år i följd. Efter tiden med Ferrari flyttade Alonso vidare ytterligare en gång.

Fernando Alonso i McLaren

Efter att kontraktsförhandlingarna mellan Ferrari och Fernando Alonso kollapsade anslöt sig spanjoren återigen till McLaren. Förhoppningarna var att den här stinten skulle bli framgångsrik tack vare stallets nya motorleverantör – Honda.

Det blev minst sagt en besvikelse och Alonso fick se sig köra en bil som gick sönder oftare än den gick i mål. Återigen uppstod en riktigt infekterad relation och Fernando lämnade sporten 2018 för att ägna sig åt annat.

Återkomsten till Renault

Efter att ha ägnat sig åt annan typ av racing, bland annat Le Mans 24 och Dakar rallyt, återvände Alonso till Formel 1. Vid det här tillfället hade han haft ett par arbetsgivare och återigen var det dags att damma av en gammal relation.

Fernando Alonso signerade ett kontrakt och kom tillbaka som Formel 1 förare hos Alpine säsongen 2021. Visserligen var bilen inte i närheten av lika konkurrenskraftig som den var under åren då Renault vann VM.

Men efter ett intensivt race i Ungern lyckades Alonso försvara otroligt hårt mot Hamilton. Det medförde att Esteban Ocon tog karriärens första vinst – i Ungern – och Alpine kunde fira.

Dessvärre var bilen aldrig riktigt nära toppen och inför säsongen 2023 signerade spanjoren ett avtal med Aston Martin. Det startade en riktig cirkus på transfermarknaden och fick Alpine att se amatörmässiga ut.

Fransmännen förlorade nämligen inte bara Alonso. I samma veva tappade de sin framtida guldgosse, Oscar Piastri, till McLaren och de såg riktigt inkompetenta ut för världen.

I och med sin fortsatta närvaro i sporten är Fernando bland de äldsta förarna någonsin i sporten. Visserligen har han en bra bit kvar till de allra äldsta, men han har flest år på nacken av samtliga i startfältet 2023.

Fernando Alonso: Investeringar & Förmögenhet

Fernando Alonso är en av de mest förmögna förarna på startfältet 2023. Utöver att ha en F1 lön som enligt RacingNews365 motsvarar 5 miljoner USD per år, så har han andra investeringar.

Bland annat har Fernando Alonso varit delägare i det spanska cykelstallet Euskaltel-Euskadi. Dessutom har han startat och drivit klädmärket Kimoa.

Visserligen sålde han 75 procent av aktierna till Revolution Brands 2021, men själv innehar han fortfarande 25 procent av bolaget. 2020 hade bolaget en försäljning som motsvarade 843 000€ 2020.

Totalt tros hans förmögenhet uppgå till lite drygt 250 miljoner USD.

Fernando Alonso flickvän & familj

Alonsos familj består av pappa Jose Luis Alonso och mamma Ana Maria Diaz Martinez . Han har även en syster, Lorena.

Alonso har flera tidigare relationer, bland annat har han varit gift med sångerskan Raquel Del Rosario. Han har även haft flickvänner i form av Lara Alvarez, den ryska modellen Dasha Kapustina samt modellen Linda Morselli.

Just nu verkar Alonso inte gå ut med någon, i alla fall inte offentligt. Våren 2023 tog nämligen förhållandet med den österrikiska journalisten Andrea Schlager slut.

Källor

Isak-Tingrot-skribent-och-oddssättare
Isak Tingrot

Jag heter Isak Tingrot och jag har skrivit den här artikeln. Min passion för F1 sträcker sig fler än 10 år tillbaka i tiden. Jag har tidigare jobbat som oddssättare och sports trader inom Formel 1 betting.

Följ mig på X (Twitter) @F1sverigese

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

6 + två =

Rulla till toppen