Hem » Däck-drama under F1 helgen i Qatar

Däck-drama under F1 helgen i Qatar

Isak Tingrot

Isak Tingrot

Isak har skrivit denna artikel. Tidigare jobbade han som F1 oddssättare.

Senast uppdaterad: 2023-12-02

Max Verstappens möjlighet att säkra årets världsmästartitel redan i lördagens sprint race var troligtvis det främsta samtalsämnet inför helgen i Qatar. Men, nu har ett däck-drama blossat upp som stjäl rubrikerna. Pirelli har nämligen upptäckt ett problem som kan påverka det obligatoriska antalet depåstopp.

Höga kerbs ställer till det i Qatar

I helgen besöker Formel 1 Qatar för andra gången efter det temporära besöket 2021. Tävlingsbanan är främst byggd för MotoGP och det ställer till problem för F1 bilarna, inte minst däcken.

Pirelli har upptäckt små sprickor i däckens konstruktion till följd av de de höga kerbsen som återfinns runt Losail. Dessa sprickor har skapat en oro för att däcken inte kommer att hålla i racet och därför kan antalet obligatoriska depåstopp öka.

Det handlar inte bara om de höga kerbsen, utan Pirelli uppger att det är en kombination av faktorer som ligger bakom. Kort sagt uppstår problemet till följd av bilarnas hastighet samt att de färdas länge över kerbsen.

Historisk dimension till däck-dramat på Losail

Pirelli skulle kanske kunnat ha förutse att det här däck-dramat skulle uppstå. Senast F1 körde i Qatar 2021 var det nämligen också problem med däcken. Tre bilar hade problem med F1 däck som inte höll vid tillfället.

Men, för att samma situation inte ska uppstå i år har temporära åtgärder vidtagits under lördagen.

Banans utformning ändras

Inför sprint kvalet arrangerades en extra, 10 minuter lång, träningssession. Utformningen av racingbanan ändrades för att bidra till att minska påfrestningarna på däcken.

Dessutom kan det hända att det minsta antalet depåstopp för att undvika att stallen och förarna satsar på strategier som kan bidra till att däcken går sönder.

Vi kommer förhoppningsvis att få mer information så snart som möjligt. Dagens F1 sprint race ger värdefull data till beslutsfattarna och baserat på den kan de nödvändiga åtgärderna implementeras.

Isak-Tingrot-skribent-och-oddssättare
Isak Tingrot

Jag heter Isak Tingrot och jag har skrivit den här artikeln. Min passion för F1 sträcker sig fler än 10 år tillbaka i tiden. Jag har tidigare jobbat som oddssättare och sports trader inom Formel 1 betting.

Följ mig på X (Twitter) @F1sverigese

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

17 + fyra =

Rulla till toppen