Hem » Pirelli får förnyat förtroende som däcksleverantör till F1

Pirelli får förnyat förtroende som däcksleverantör till F1

Isak Tingrot

Isak Tingrot

Isak har skrivit denna artikel. Tidigare jobbade han som F1 oddssättare.

Senast uppdaterad: 2023-11-12

Brittiska BBC rapporterar att Pirelli kommer att få fortsatt förtroende att leverera däck till F1. Det skrev Andew Benson igår, lördag. Den italienska däckstillverkaren bli i så fall kvar i sporten minst fyra säsonger till.

Intresse från Bridgestone

Japanska Bridgestone lade sig i kampen om att få leverera däck till Formel 1 tidigare i år. Det innebar att Pirelli fick konkurrens om att agera leverantör till den högst ansedda motorsportskategorin i världen.

Bridgestone godkändes som en potentiell leverantör men deras bud verkar nu ha fallit igenom. Detta efter ett beslut av F1 där Domenicali ska ha gett Pirelli grönt ljus.

Enligt BBC kommer dessa uppgifter att bli officiella nästa vecka, men talespersoner för likväl Pirelli som F1 har avböjt att kommentera.

Många ville se Bridgestone

Det fanns en överhängande risk att Pirelli skulle förlora sin status som däcksleverantör till Formel 1 efter att Bridgestone gett sig in i leken. Buden från Pirelli och Bridgestone ska ha varit relativt likvärdiga från det finansiella perspektivet och många inom F1 förespråkade det sistnämnda.

De som har varit i favör för en ny-gammal leverantör av däck till Formel 1 har dock fått vika ner sig denna gången. Skälet är att de moderna bilarna kräver mycket mer av däcken än vad som var fallet när Bridgestone var med i sporten senast.

Den korta tidshorisonten har också varit ett problem. Japanerna skulle bara ha haft lite mer än ett år på sig att utveckla en bra produkt om de skulle ha vunnit budstriden mot Pirelli.

Det fanns dessutom en tredje faktor som gynnade Pirelli. Bridestone skulle nämligen behöva utveckla två olika däck för två efterföljande säsonger medan Pirelli redan har lagt grunden för 2025.

Nyheten om det nya kontraktet mellan F1 och Pirelli förväntas alltså offentliggöras den kommande veckan. Men, först kan vi luta oss tillbaka i TV-soffan och njuta av Qatar Grand Prix 2023, det sista racet i Asien på årets F1 schema.

Isak-Tingrot-skribent-och-oddssättare
Isak Tingrot

Jag heter Isak Tingrot och jag har skrivit den här artikeln. Min passion för F1 sträcker sig fler än 10 år tillbaka i tiden. Jag har tidigare jobbat som oddssättare och sports trader inom Formel 1 betting.

Följ mig på X (Twitter) @F1sverigese

Rulla till toppen