Under veckan som gått har mycket hänt i motorsportens värld. I den här artikeln hittar du en snabb nyhetssummering inför singapore Grand Prix 2023. Det handlar om förändringar på Marina Bay, men också mycket annat, däribland förarmarknaden. Trevlig läsning!
Stall & förare är positivt inställda till nya Marina Bay
Marina Bay Street Circuit i Singapore har genomgått några betydande förändringar och stallen verkar ganska optimistiska. Fyra skarpa kurvor mot slutet av varvet har tagits bort, vilket gör plats för en ny, längre raksträcka.
Detta minskar inte bara varvtiderna utan det reducerar också belastningen på bromsar och däck. Det kan få en stor inverkan på möjligheten till bra racing på banan i de väldigt tuffa förhållandena.
F1 stall som Aston Martin och Williams ser dessa förändringar som fördelaktiga och de tror att den nya utformningen kan gynna deras bilar. Alpines Esteban Ocon är också förväntansfull och han tror att det finns goda förutsättningar för fler omkörningar
Sammantaget lovar förändringarna att bidra till en väldigt spännande tävling som blir relativt mindre slitsamt för bilarna.Detta rapporterades av Autosport.
Zhou kan förlora sin plats
Alfa Romeo har ett säte ledigt inför 2024 och Zhou Guanyu kan ha fått konkurrens. Felipe Drugovich har lyfts fram som en stark utmanare och brasilianaren har avböjt ett IndyCar-test för att fokusera på sin F1-dröm.
Trots konkurrens från Drugovich samt Theo Pourchaire känner sig Zhou fortfarande säker på att behålla sitt säte. Men inget är hugget i sten ännu, vilket gör Alfa Romeos säte till en glödhet potatis under den resterande delen av säsongen. Crash.net rapporterade om detta.
AlphaTauri tar med sig uppdateringar till Singapore GP 2023
AlphaTauri drar inte ner på takten inför Singapore GP och planerar en betydande uppgradering. Paketet ska ha inspirerats av Red Bulls vinnande filosofi.
VD Peter Bayer avslöjade att teamet kommer att ta med nya delar. Syftet är att minska avståndet till de övriga teamen.
Bayer, som tillsattes med Christian Horners inblandning, nämnde också att teamet siktar på att bli mer oberoende samtidigt som de drar nytta av Red Bulls expertis. Uppdateringen kommer från Crash.net.
McLarens nya vindtunnel ger fördelar
Nu till en nyhet som rör ett långdraget ämne – en vindtunnel. McLaren är upprymda över sin nya facilitet.
Stallchef Andrea Stella har i veckan pratat om de stora fördelarna som anläggningen inneburit – både logistiskt och ekonomiskt. Övergången från Toyotas vindtunnel till deras egen har gått smidig, och stallet utvecklar redan sin bil för 2024 i den.
Den nya anläggningen förväntas öppna upp för ytterligare aerodynamiska utvecklingar, men dessa är inte uteslutande tänkta att användas 2024. McLaren kan eventuellt introducera några av dem till de sista racen på årets F1 schema. Det rapporterade Chris Medland på racer.com.
Nu vänder vi blickarna mot racet i Singapore. Det finns flera spännande saker att hålla ögonen på.
- Kommer Lawson fortsätta visa styrka?
- Tar Sargeant sina första poäng?
- Hur påverkas racingen av den nya utformningen?
- Kommer AlphaTauri komma närmare poäng med sina uppdateringar?
Jag heter Isak Tingrot och jag har skrivit den här artikeln. Min passion för F1 sträcker sig fler än 10 år tillbaka i tiden. Jag har tidigare jobbat som oddssättare och sports trader inom Formel 1 betting.
Följ mig på X (Twitter) @F1sverigese