Vi fick se en heroisk insats av Albon när han bärgade viktiga poäng i Kanada Grand Prix. Samtidigt seglade Max Verstappen iväg med segern i ett race som han ledde från start till mål. Bakom holländaren hände massor av spännande saker som jag snabbt ska gå igenom. Häng med och skaffa dig en överblick över hur 2023 års F1 race utspelade sig i Montreal, Kanada.
Max dominerade hela vägen
Max Verstappen och Red Bull hade en riktigt bra dag på jobbet utan några som helst problem. Alonso undanröjdes som hot redan innan den första kurvan då Hamilton tog över andraplatsen.
Verstappen fick visserligen nöja sig med 25 VM-poäng idag då Perez stod för det snabbaste varvet. Men vad gör det när man skriver in sig i historieböckerna som vinnaren av racet som blev det 100:e någonsin i stallets historia?
Max fortsatte att bygga ut sin VM-ledning och han har nu haft ledningen i över 200 varv i följd. Minst sagt imponerande.
Inte ens den fågel som stod i vägen på varv 11 kunde stoppa honom.
Ferraris strateger hade en bra dag på jobbet
Ferrari hade inte någon rolig dag under kvalet i Montreal igår. Charles Leclerc missade Q3 och Sainz tilldömdes en bestraffning för att ha hindrat Gasly på ett snabbt varv.
Monegasken startade racet som tia med Sainz bakom sig i elfte rutan. De två förarna hade valt, precis som majoriteten, att börja på medium.
När George Russell missbedömde en kerb och tappade kontrollen över sin Mercedes kallades säkerhetsbilen ut. Det skedde på varv 12 och flera bilar gick i depån för att sätta på de hårda däcken.
Därmed satsade de på en tvåstoppare, men de ökända strategerna hos Ferrari tänkte annorlunda. Likväl Sainz som Leclerc stannade ute för att ta bättre banpositioner – ett kast med tärningen som betalade av sig.
När målflaggan hängdes ut seglade de två förarna i mål som fyra och femma. På förhand tror jag nog att de hade tagit det utfallet och för en gång skull visade det sig att deras avvikande strategi var den rätta.
Norris sjabblade bort poäng i Kanada
McLaren är en av de större besvikelserna hittills i år. Det anrika stallet har inte alls fått till en bra bil och de genomgår stora förändringar i organisationen.
Efter gårdagens kval hade de två förarna skaffat sig ypperliga utgångslägen och det såg länge ut som att Norris skulle kunna knipa poäng. Tyvärr var britten fast i ett DRS-tåg bakom Albon så han kunde inte pumpa in några varvtider.
Till slut tog han sig förbi Ocon, men vad gör det? Han hade kört för långsamt under säkerhetsbilen för att bygga upp en lucka i depån till Piastri.
Domarna såg inte väl på det och Norris bestraffades med fem sekunders tidstillägg. Det visade sig avgörande – de fem sekunderna var tillräckligt för att peta bort honom från poäng.
Albon stod för en heroisk insats i Montreal
Alex Albon har verkligen rentvått sitt namn sedan återkomsten i F1 med Williams. Thai-britten stod för ytterligare en fin insats i ett race som stallkamraten Sargeant var tvungen att bryta.
Alexs insats uppskattades verkligen av fansen. De som röstade om vem som var dagens förare var eniga och gav titeln till Williamsföraren.
Albon höll en hel drös med bilar på cirka 20 varv nyare däck bakom sig under sin andra stint. Precis som Ferrari valde Williams en enstoppare och det betalade av sig.
Inför racet hade de bara en poäng, men efter dagens tävling ser det betydligt ljusare ut. Albon körde i mål som sjua och bärgade sex pinnar till stallet.
Därmed tog de sig förbi AlphaTauri – där Nyck de Vries stod för ytterligare en insats som indikerar att han inte är mån om sin plats i F1.
Övrigt från Kanada Grand Prix 2023
Verstappens landsman tvingade sig själv och Magnussen av banan med en upplåsning.
För ett ögonblick trodde jag vi skulle få se en repris av Ricciardo när han backade in i en bil för ett par år sedan i Baku. Riktigt så roligt blev det dock inte, men med tanke på att det inte blev något straff från domaren kan jag inte vänta på att läsa vad Steiner sa imorgon när jag dricker mitt morgonkaffe.
Ocon och Bottas tog även de poäng, även om den finska F1 föraren blev snuvad på en extra pinne av Stroll precis på mållinjen.
I det stora hela var det ett spännande och underhållande race – om vi bortser från Verstappens inblandning. Hela helgen bjöd på bra underhållningsvärde och det är faktiskt lite roligt att se hur mycket som händer bakom Max.
Om du har missat det så rekommenderar jag dig en snabb titt på hur Pirellis hotade framtid i F1 ser ut. Kanske blir det nya däck från och med 2025?
Jag heter Isak Tingrot och jag har skrivit den här artikeln. Min passion för F1 sträcker sig fler än 10 år tillbaka i tiden. Jag har tidigare jobbat som oddssättare och sports trader inom Formel 1 betting.
Följ mig på X (Twitter) @F1sverigese