Honda påstår sig ha kontaktats av ”flera team” sedan de registrerade sig för det reglementet som styr motorerna i Formel 1 från och med 2026. Samarbetet med Red Bull kommer att ta slut efter 2025. Skälet är att Red Bull har skrivit ett avtal med Ford och bygga sin egen motor med RBPT.
Honda lämnade F1 2021
Honda lämnade officiellt F1 i slutet av 2021. Trots det fortsätter de att bistå Red Bull samt AlphaTauri med motorer genom ett samarbete.
Kanal | Prova nu |
Allente | |
Viaplay |
Men – beslutet att lämna sporten verkar inte ha varit helt genomtänkt. Det ser ut att finnas ett visst intresse att förbli aktiva inom sporten även vid nästa motorreglemente.
Honda är en av sex motortillverkare som har fått klartecken att arbeta med en F1 motor från FIA. Men japanerna är ensamma om att sakna ett kundstall.
Det ska sägas att biltillverkaren inte har ett bindande åtagande att faktiskt leverera en motor. De är bara fortsatt involverade i diverse diskussioner kring motorerna.
Honda uppger att intresse finns från Formel 1 stall
Trots att det inte finns någon officiell partner till Honda så verkar det finnas möjligheter för dem att komma tillbaka in i sporten. I alla fall om man ska tro på vad Koji Watanabe, motorsportschef på Honda, sa under en presskonferens.
Han uppger att de för stunden följer utvecklingen i F1 väldigt noggrant. De har visserligen inte några konkreta kontrakt eller beslut.
Men, Honda uppger att intresse finns från flera F1 stall att ingå ett samarbete. Som vi tidigare har rapporterat om så skulle man i så fall kunna anta att det är McLaren som ligger närmast till hands.
Varför skulle Honda vara intresserade?
För att förstå varför Honda är intresserade av att fortsätta leverera motorer måste man titta på varför de först lämnade sporten. Skälet som uppgav var att de skulle omallokera resurserna mot koldioxidneutralitet.
Nu har Formel 1 tagit steg i den riktningen. Detta genom ett större fokus på hybriddelen i motorerna. Dessutom ska de använda ett helt koldioxidneutralt bränsle.
Regelverket som kommer att träda i kraft från och med 2026 ligger alltså i linje med Hondas målsättning och ambitioner. Enligt Watanabe skiftar F1 mot elektrifiering och det är delvis därför som japanerna fortfarande är intresserade av en framtid i Formel 1.
Källa: The-Race