Hem » F1 Däck 2024: Kostnad & Regler för Formel 1 Däck

F1 Däck 2024: Kostnad & Regler för Formel 1 Däck

Isak Tingrot

Isak Tingrot

Isak har skrivit denna artikel. Tidigare jobbade han som F1 oddssättare.

Senast uppdaterad: 2024-02-17

F1 däck spelar en vital roll i förarnas möjlighet att få ut maximalt av bilarnas prestanda på racingbanan.

Pirelli tillverkar flera olika gummiblandningar för Formel 1 däck och de används på olika sätt.

Läs vidare och lär dig allt om däcken i Formel 1 och få en bättre insikt i dess påverkan på racingen.

Olika typer av F1 däck

I Formel 1 finns fem olika typer av däckblandningar, var och en utformad för att möta specifika förhållanden på racerbana. Dessa är:

  • C1: Den hårdaste blandningen, idealisk för höga belastningar och lång livslängd.
  • C2: Näst hårdast, balanserar hållbarhet men ger mer prestanda.
  • C3: En medelblandning, bra kompromiss mellan grepp och livslängd.
  • C4: Näst mjukast, erbjuder högre grepp på bekostnad av snabbare slitage.
  • C5: Den mjukaste blandningen, för maximalt grepp fast kortast livslängd.

Förutom dessa torrdäck finns det specialdäck för våta förhållanden:

  • Intermediära (Gröna): För lätt till måttligt regn.
  • Fulla våtdäck (Blåa): För tunga regnfall.

Inför varje racehelg på F1 schemat väljer Pirelli ut tre av blandningarna för tortt underlag. Dessa benämns som:

  • Mjuka
  • Medium
  • Hårda

Pirelli väljer ut vilka gummiblandningar som ska användas baserat på banans karaktär.

De har som målsättning att bidra till bra underhållning samtidigt som de inte tummar på säkerheten.

Sedan är det upp till F1 stallen att göra det bästa för att skapa en vinnande strategi baserat på de tillgängliga Formel 1 däcken.

F1 däck staplade i hög. (AI-genererad bild)

Regler för F1 däck

I Formel 1 får varje förare 13 uppsättningar av däck för användning under en racehelg.

Allokeringen består av:

  • 8 set mjuka däcken
  • 3 set medium
  • 2 set av de hårda F1 däcken

Dessutom finns det fyra set av inters samt tre uppsättningar av våtdäck avsedda för kraftigt regn.

Stallen måste lämna tillbaka två uppsättningar däck till Pirelli efter varje träningspass.

Därmed minskar antalet tillgängliga F1 däck inför kvalet och loppet.

Måste man byta däck i Formel 1?

Ja, i ett standard F1 lopp måste varje förare använda minst två olika däckblandningar.

Det innebär att de måste genomföra minst ett depåstop, eller pitstop.

Genom att tvinga in ett depåstopp ökar säkerheten genom att sänka sannolikheten att Formel 1 däcken exploderar.

Dessutom skapar det ett spänningsmoment och det blir en parameter som strategerna måste tänka på.

I F1 sprint race är reglerna annorlunda än i Grand Prixet.

Under ett F1 sprintlopp, finns det ingen obligatorisk regel för däckbyte.

Det är upp till strategerna och förarna att avgöra hur de vill göra.

De kan välja att köra 100km på ett och samma set däck, alternativt stanna för att lägga på fräscht gummi.

Vad händer om man inte byter däck?

Om föraren inte byter däck minst en gång under ett Grand Prix diskvalifiseras han.

Reglerna säger att man måste köra på två olika gummiblandningar.

Detta gäller dock inte om det är regn eftersom säkerheten prioriteras högre än underhållning.

Ett pitcrew gör sig redo att byta F1 däck (AI genererad illustration)

Däckbyte i Formel 1

För att göra ett däckbyte i Formel 1 genomförs ett depåstopp.

I Formel 1 är ett depåstopp ett kritiskt ögonblick då en bil snabbt stannar i depågatan för olika åtgärder under loppet.

Depågatan löper parallellt med start- och mål-linjen och den ansluter till racingbanan.

Varje stall har sitt eget garage längs depågatan där depåteamet, bestående av cirka tjugo mekaniker, väntar på föraren.

När bilen stannar, omringar mekanikerna den för att:

  • Byta F1 däck
  • Göra justeringar på fram- och bakvinge
  • Reparera mekaniska problem
  • Utföra andra nödvändiga reparationer

Mekanikerna tränar hårt för att optimera processen och genomföra depåstoppen så snabbt som möjligt.

Detta är den enda gången som föraren har någon direkt kontakt med stallet under racet, men det kan få en stor påverkan på utfallet.

Antalet depåstopp beror på banans karaktär och tävlingsförhållandena, som väder.

I genomsnitt gör en förare omkring 2 depåstopp per race.

Depåstopp tar upp mycket tid, cirka 20 – 25 sekunder.

Tidsförlusten kan dock kompenseras tack vare att fräscha F1 däck ger bättre prestanda på banan.

Hur snabbt byter man däck på en F1 bil?

Ett depåstopp tar normalt sett någonstans mellan 2 – 4 sekunder.

Världsrekordet för det snabbaste depåstoppet är 1,80 sekunder.

Det sattes av McLaren F1 team i Qatar Grand Prix 2023.

Vad kostar ett Formel 1 däck?

Ett Formel 1-däck ligger på ett pris mellan 20 000 och 25 000 svenska kronor.

Priset beror delvis på däckens komplexitet och de högkvalitativa materialen som används.

Men även R&D kostnaden ligger inbakad i priset, det vill säga kostnaden för att utveckla F1 däck.

Pirelli har investerat över 10 000 timmar med olika inomhustester samt 5 000 timmar i simulatorer för att utveckla dagens F1 däck.

Därutöver har de tagit fram cirka 70 virtuella prototyper som testades för att hitta 30 bra kandidater.

Därefter tog däckstillverkaren hjälp av stallen för att testa de olika prototyperna.

Detta genom att köra över 20 000 kilometer på F1 banor vid träningspass och testdagar.

Därmed är det inte konstigt att kostnaden för F1 däck är hög och uppgår till cirka 325 000 kronor per bil och helg.

Ordlista för Formel 1 däck

Det finns flera olika begrepp kopplade till däcken i Formel 1 som är bra att känna.

Du hör dem i TV-sändningar, på podcasts och du ser dem när du läser om sporten.

F1sverige har sammanställt en ordlista för F1 däck som du kan använda för att hänga med i svängarna.

  • Skrubbade: Termen skrubbade F1 däck används för att beskriva ett set däck som inte är helt nya. De har körts ett par varv på banan, exempelvis under träningspass eller kval.
  • Slicks: Helt släta däck utan spår. Designade för torrt väder. Dessa är C1 – C5 däcken.
  • Gummiblandning: Beskriver hur hård eller mjuk gummit på ett specifikt däck är. Hårdare däck varar längre, men mjukare däck greppar vägen bättre.
  • Blistering: Uppstår när den inre delen av däcket överhettas i förhållande till den yttre delen, vilket skapar en mindre explosion från insidan och skadar ytan.
  • Graining: När den yttre ytan är hetare än insidan av däcket, vilket leder till att det yttre gummit flexar, bryts av och fastnar på däckets yta.
  • Flat spot: Som namnet antyder är detta en fläck där däckets yta förlorar sin kurvatur. Det händer när en förare “låser” hjulen genom att bromsa för sent inför en kurva. Det får till följd att hjulet tillfälligt slutar snurra och däcket skrapar mot marken.
  • Deg: Kort för ‘degradation’, vilket hänvisar till en stadig förlust av däckets prestanda på grund av slitage.

Så mycket väger F1 däck

Ett F1 däck väger 9,5 kilo fram och bakdäcken väger 11,5 kilo.

Bilens vikt påverkar bromssträckan, bränsleförbrukningen och körbarheten för att nämna några aspekter.

Med det i åtanke kan det vara spännande att veta hur mycket F1 däck faktiskt väger?

Vikten skiljer sig mellan bak och framdäcken.

  • F1 däck väger 9.5 kilo fram och bakdäcken på en F1 bil väger 11.5 kilo.

Bredden på F1 däck 2024

För säsongen 2024 bibehåller Formel 1 däckens storlek med en bredd på 305mm för framdäcken och 405mm för bakdäcken.

De är 18 tum i diameter både fram och bak.

FAQ: Vanliga frågor om F1 däck

Hur många olika däckblandningar finns det i F1?

Det finns fem olika däckblandningar, C1 till C5. Dessutom finns det två specialdäck för våta förhållanden.

Hur snabbt kan ett F1-team byta däck?

Ett däckbyte kan ta mellan 2 – 4 sekunder. Rekordet är 1,80 sekunder.

Vilket är det hårdaste F1 däcket?

C1 är den hårdaste däckblandningen.

Vilken gummiblandning är mjukast?

C5 är den hårdaste däckblandningen.

Hur många däck får varje förare under en racehelg?

Varje förare får 13 uppsättningar av däck för en racehelg.

Vad väger ett F1 däck?

Ett framdäck väger 9,5 kg och ett bakdäck väger 11,5 kg.

Vad kostar F1 däck?

F1 däck kostar mellan 20 000 – 25 000 kronor.

Finns det däckvärmare i F1?

Ja, däckvärmarna är kvar i Formel 1 2024.

Isak-Tingrot-skribent-och-oddssättare
Isak Tingrot

Jag heter Isak Tingrot och jag har skrivit den här artikeln. Min passion för F1 sträcker sig fler än 10 år tillbaka i tiden. Jag har tidigare jobbat som oddssättare och sports trader inom Formel 1 betting.

Följ mig på X (Twitter) @F1sverigese

Rulla till toppen