Hem » F1 Böter 2022: Vilken förare straffades mest? (Lista)

F1 Böter 2022: Vilken förare straffades mest? (Lista)

Isak Tingrot

Isak Tingrot

Isak har skrivit denna artikel. Tidigare jobbade han som F1 oddssättare.

Senast uppdaterad: 2023-12-02

Vilka F1 förare fick mest böter säsongen 2022? Halvvägs genom säsongen dök en artikel upp på Formula1.com där det framkom att Vettel var den största syndaren fram till sommaruppehållet. Men när racingen återupptogs flyttades mycket fokus mot Pierre Gasly och hans straffpoäng. F1Sverige.se har summerat FIA:s data och sammanställt den kompletta listan med vilka F1 förare och stall som fick högst böter från säsongen 2022.

Den mest bötfällda F1 föraren 2022

Förare och stall som missköter sig kan få böter. Lewis Hamilton blev den mest bötfällda föraren på startgridden 2022.

Trots att han hotades med böter motsvarande 10 000€ i Österrikes Grand Prix som aldrig delades ut, så var det ingen förare som fick betala mer under säsongen än britten.

När incidenten i Österrike exkluderas återstår två separata incidenter som medförde 25 500€ i böter för Hamilton. Dessa inträffade i Singapore samt i Abu Dhabi.

Lejonparten, 25 000€ av Hamiltons böter delades ut för att han bar smycken. Det framkom i dokument nummer 38 från tävlingshelgen i Singapore.

Nedan finner ni den kompletta listan med F1 böter 2022 som toppas av Hamilton. Fyra av de ordinarie förarna tog sig igenom säsongen utan några böter alls.

  1. Förare – Bötesbelopp
  2. Lewis Hamilton – 25 500€
  3. Carlos Sainz Jr – 25 000€
  4. Zhou Guanyu – 15 000€
  5. Sebastian Vettel – 10 900€
  6. Sergio Perez – 10 600€
  7. Daniel Ricciardo – 10 000€
  8. Valtteri Bottas – 8 100€
  9. Lance Stroll – 6 300€
  10. Lando Norris – 5 000€
  11. Alex Albon – 2 800€
  12. Yuki Tsunoda – 2 300€
  13. Pierre Gasly – 1 900€
  14. Nicholas Latifi – 500€
  15. Kevin Magnussen – 100€
  16. Mick Schumacher – 100€
  17. George Russell – 100€
  18. Charles Leclerc – 0€
  19. Esteban Ocon – 0€
  20. Fernando Alonso – 0€
  21. Max Verstappen – 0€

Den regerande världsmästaren Max Verstappen tog sig igenom hela säsongen utan att få så mycket som 1€ i böter. Det visar hur effektiv han är, och kanske indikerar det att hans körning inte är lika ovårdad som den ibland sägs vara?

Allente-reklam
Se F1 på TV hos Allente

Det är också värt att notera att böter i de flesta fall tilldelas stallet och således inte behöver betalas med förarens egen F1 lön.

Böter till förare som aldrig aktiverades

Halvvägs igenom säsongen var Sebastian Vettel den föraren som hade fått högst böter. Han hade tilldelats 35 500€ från FIA varav 25 000€ berodde på att han stormade ut från förarmötet i Österrike.

Tysken behövde aldrig betala den boten eftersom den var preliminär. Villkoret för att den inte skulle aktiveras var att han inte bröt mot regel 20.1 vid ytterligare ett tillfälle.

Likande scenario gäller för Charles Leclerc, Lewis Hamilton samt Max Verstappen som alla tilldelades provisoriska böter motsvarande 10 000€ i Österrike. Dessa behövde inte heller betalas eftersom de inte upprepade sina regelbrott igen.

Stall med högst böter i Formel 1 2022

Genom att summera böterna som varje förare tilldelades kan vi ta reda på vilket stall som fick högst böter, eller? Nej, riktigt så enkelt är det inte.

F1sveriges granskning av FIA:s dokument visar att ett stall fick böter, som inte var sammankopplat med någon av bilarna. Det rör sig om Alfa Romeo som fick 1 000€ i böter för att ha haft personal i depågatan på ett osäkert sätt.

  • Stall – Bötesbelopp
  • Mercedes – 25 600€
  • Ferrari – 25 000€
  • Alfa Romeo – 24 100€
  • Aston Martin – 17 200€
  • McLaren – 15 000€
  • Red Bull – 10 600€
  • AlphaTauri – 4 200€
  • Williams – 3 300€
  • Haas – 200€
  • Alpine – 0€

Alpine har alltså gått igenom hela säsongen utan att få några finansiella böter över huvud taget. Samtidigt har Hamilton och Sainz på egen hand sett till att Mercedes respektive Ferrari tilldelats högre bötesbelopp än Alfa Romeo och Aston Martin där fördelningen mellan förarna är jämnare.

Totalt delades 125 200€ ut i böter. De tre största syndarna stod för närmare 60 procent av den totala summan.

Notera att tabellen ovan inte inkluderar Red Bulls böter för att ha brutit mot budgettaket den föregående säsongen.

Den vanligaste anledningen till F1 böter 2022

Det finns flera olika företeelser som kan föranleda att en finansiell bestraffning delas ut. I FIA:s dokumentation framkommer motiveringen till varje beslut och där kan vi finna anledningarna till alla F1 böter 2022.

Här listas de sju skälen till att förare och stall fick finansiella böter.

  • Anledning – Antal böter
  • Fortkörning i depån – 24
  • Felaktigheter rörande däcken – 4
  • Hindra andra förare – 4
  • Släppa iväg bilen på ett osäkert sätt – 3
  • Otillåten användning av scooter – 1
  • Felaktig självutvärdering – 1
  • Personal i depågatan – 1

Vanligaste skälen till F1 böter 2022

Nedan finner du den företeelsen som var dyrast sett som summan av alla böter för regelbrottet över säsongen 2022.

  • Anledning – Totala böter
  • Hindra andra förare – 55 000€
  • Felaktig självutvärdering – 25 000€
  • Släppa iväg bilen på ett osäkert sätt – 15 000€
  • Fortkörning i depån – 12 200€
  • Felaktigheter rörande däcken – 12 000€
  • Otillåten användning av scooter – 5 000€
  • Personal i depågatan – 1 000€

Trots att den vanligaste orsaken till att en förare eller ett stall fick böter var att det gick för snabbt i depån, så var det att hindra andra förare som var mest kostsamt.

Daniel Ricciardo var den första föraren att bötfällas för en incident där han hindrade Esteban Ocon i kvalet till Saudiarabien Grand Prix. FIA bestraffade australiensaren och McLaren med 3 platsers nedflyttning samt 10 000€ i böter.

Perez fick även han 10 000€ för att ha hindrat George Russell i Monaco Grand Prix under det tredje träningspasset. Dessutom fick han en formell varning av FIA.

I Monaco fick dessutom Carlos Sainz Jr 25 000 i böter för samma regelbrott. Han hamnade i vägen för Stroll.

Kostsamt att inte lämna tillbaka F1 däcken

Williams använde sina F1 däck felaktigt vid två tillfällen. Dessa inföll i kvalet till Ungerns GP samt i det tredje träningspasset på Suzuka.

De två felaktigheterna kostade stallet 2 000€ totalt.

Men det var Alfa Romeos misstag som var mest kostsamma rörande däcken. Stallet missade att registrera att de hade lämnat tillbaka däcken efter det första träningspasset i Singapore.

Glömskan kostade 10 000€ totalt – 5 000€ per bil.

Pengar kastades åt alla håll och kanter i Monaco

Tävlingen i Monaco är associerad med lyx och glamour. Förarna och stallen verkade lite extra glada att spendera stora pengar just där.

När F1sverige.se summerade vart alla böter delades ut, och diskonterade summorna som aldrig behövde betalas för felaktigheterna i Österrike som nämnt ovan, var Monaco den klart dyraste helgen.

  • Race – Böter
  • Monaco – 47 600€
  • Singapore – 35 300€
  • Saudiarabien – 10 000€
  • Nederländerna – 6 100€
  • Australien – 5 600€
  • Kanada – 5 600€
  • Spanien – 5 000€
  • Japan – 1 500€
  • Österrike – 1 300€
  • Brasilien – 1 200€
  • USA – 1 100€
  • Frankrike – 1 000€
  • Ungern – 1 000€
  • Emilia Romagna – 900€
  • Miami – 800€
  • Belgien – 600€
  • Abu Dhabi – 500€
  • Mexiko – 100€
  • Azerbajdzjan – 0€
  • Bahrain – 0€
  • Italien – 0€
  • Storbritannien – 0€

Skälet till att Monaco blev så kostsamt var att tre förare tilldelades böter på 10 000€ eller mer där. Orsakerna var att de hindrade andra förare.

Syndarna var Perez, Sainz Jr samt Zhou. Utöver dessa företeelser så bestraffades fyra fortkörningar i depågatan men med böter.

Låt oss nu vända blickarna mot poäng som räknas mot superlicensen.

Allente-reklam
Se F1 på TV hos Allente

Förare med flest poäng mot superlicensen

Under säsongsavslutningen var det mycket snack om att Pierre Gasly riskerade att missa en tävling. Skälet var att han hade samlat på sig flera straffpoäng och att han närmade sig den kritiska gränsen som går vid 12.

Fransmannen som ska köra för Alpine nästa säsong var mycket riktigt den föraren som fick flest bestraffningspoäng. Men, han var inte den enda syndaren.

  • Förare – Bestraffningspoäng
  • Pierre Gasly – 10
  • Lance Stroll – 8
  • Alex Albon – 8
  • Daniel Ricciardo – 8
  • Yuki Tsunoda – 6
  • Fernando Alonso – 6
  • Esteban Ocon – 5
  • Mick Schumacher – 5
  • Kevin Magnussen – 4
  • Zhou Guanyu – 4
  • George Russell – 4
  • Lando Norris – 3
  • Nicholas Latifi – 3
  • Sebastian Vettel – 2
  • Sergio Perez – 2
  • Max Verstappen – 2
  • Charles Leclerc – 1
  • Carlos Sainz Jr – 0
  • Lewis Hamilton – 0
  • Valtteri Bottas – 0

Stroll, Albon och Ricciardo var alltså inte heller några duvungar den gångna säsongen. Även Tsunoda skrapade ihop 6 pinnar och AlphaTauris förare hade således hela 16 bestraffningspoäng sinsemellan.

Isak-Tingrot-skribent-och-oddssättare
Isak Tingrot

Jag heter Isak Tingrot och jag har skrivit den här artikeln. Min passion för F1 sträcker sig fler än 10 år tillbaka i tiden. Jag har tidigare jobbat som oddssättare och sports trader inom Formel 1 betting.

Följ mig på X (Twitter) @F1sverigese