Om du är ny till sporten har du säkerligen ställt dig frågan ”Vad är DRS i F1 och vad betyder det?”. Begreppet är väldigt viktigt för att kunna förstå varför vissa omkörningar ser så oerhört enkla ut att genomföra.
Men F1-bilar är komplicerade och de bakomliggande funktionerna kan vara svåra att förstå. Lyckligtvis behöver du ingen ingenjörsutbildning för att förstå varför DRS, eller Drag Reduction System, bidrar till att göra F1 roligare.
Det har länge pågott en diskussion rörande DRS vara eller icke vara. Inför säsongen genomfördes 2023 vissa förändringar.
När det väl kom till kritan visade det sig att de DRS fortfarande bidrar till bättre underhållning. Därför är begreppet fortfarande relevant.
Vad är DRS i Formel 1?
DRS är ett hjälpmedel för att underlätta omkörningar i Formel 1. Föraren får cirka 15km/h högre toppfart genom att öppna bakvingen på utvalda delar av banan. DRS står för dragreduktionssystem.
Systemet syftar till att underlätta omkörningar. När vingen öppnas ökar topphastigheten. Det förbättrar möjligheterna att passera den framförvarande bilen avsevärt.
Men för att den ska vara effektiv och fylla sitt syfte krävs det anpassade regler.
DRS i F1 på svenska
Uttrycket DRS på svenska blir dragreduktions system och det är en direkt översättning av det engelska begreppet drag reduction system. Termen beskriver funktionen väldigt bra.
När får Drag Reduction System användas?
DRS får användas i DRS-zonerna när den bakomvarande bilen är inom en sekund från bilen framför. Bakvingen kan öppnas från och med det andra varvet i racet och den är inte tillgänglig under det första varvet.
Det finns särskilda regler som reglerar när F1 förarna får lov att aktivera DRS på bilen. I vanliga fall återfinns två DRS-zoner på varje bana. Men – det varierar och ändras från racinghelg till racinghelg.
På vissa banor likt Saudiarabien finns det tre sådana områden på banan. Om du vill se DRS-zonerna kan du utforska banans utformning med hjälp av F1s officiella hemsida.
Reglerna skiljer sig åt i race och i kval för när vingen öppnas, det vill säga när DRS får aktiveras.
Använda funktionen i kval
Under kvalet får DRS användas när förarna passerar genom den så kallade DRS-zonen. Genom att ha vingen öppen på rakorna kan förarna tjäna viktiga tiondelar eller hundradelar. Det bidrar till att pressa ner varvtiderna ordentligt.
Men det var inte intentionen när systemet introducerades.
Tanken är att bilarna, genom att öppna bakvingen, ska kunna öka hastigheten. Därmed blir det enklare för den bakomliggande förare att köra om. Men, det ska inte vara en barnlek och den rätta balansen är svår att hitta.
Fördelen försvinner för den jagande bilen om den framförvarande bilen också kan aktivera sin DRS. Därför finns det särskilda regler som avgör hur bakvingen får öppnas i ett race.
Då får DRS användas i F1 race
För att verktyget ska underlätta omkörningar och öka underhållningsvärdet får inte alla bilar använda DRS samtidigt. Det finns dessutom en säkerhetsaspekt att ta in i kalkylen.
För att bilen ska kunna köras snabbare i kurvorna vill förarna i regel ha så mycket downforce som möjligt. Men på raksträckor är inte den funktionen lika nödvändig.
För att få öppna vingen i syfte att försöka genomföra en omkörning måste den jagande bilen befinna sig inom en sekunds avstånd till den framförvarande föraren vid mätpunkten.
Så, hur vet du vart mätpunkten finns? Den syns på racingbanan. Det är de vita horisontella sträcken i körbanan som visar vart mätpunkterna är.
Skulle föraren inte vara inom en sekunds avstånd får han inte öppna sin bakvinge och istället jaga ikapp efter bästa förmåga. Men det finns tillfällen då 1-sekund regeln inte gäller.
Vingen kan inte öppnas i starten
Under de första varvet är det inte tillåtet att använda DRS. Det är tävlingsledningens jobb att meddela att funktionen får aktiveras först under det andra varvet.
Det gör att den framförvarande föraren får en sportslig chans att bygga upp en tillräckligt stor lucka. Dessvärre har det orsakat vissa problem – något vi återkommer till.
Säkerhetsaspekten är en annan bidragande orsak till att dragreduktionssystemet inte får användas direkt. Frågan är bara hur långt det ska gå innan förarna kan använda sig av DRS.
Regler för DRS vid säkerhetsbil
Precis som vid racets början så finns det regler som styr vad som gäller med F1 säkerhetsbil och DRS. Självklart får man inte använda funktionen på bakvingen bakom säkerhetsbilen och det finns inget behov av att göra det. Anledningen är att man inte får köra om.
Men när säkerhetsbilen väl går i depå och racet återupptas gäller samma föreskrifter som när racet påbörjas. Förarna måste vänta ett varv efter att racet startas om innan dragreduktionssystem får aktiveras.
Virtuell säkerhetsbil och DRS – Vad gäller?
Inför säsongen 2015 beslutade FIA att en ny typ av säkerhetsbil skulle introduceras. Det handlar om den virtuella säkerhetsbilen. Den kan aktiveras för att städa upp på banan vid tillfällen då en fysisk säkerhetsbil blir överflödig.
Reglerna för DRS skiljer sig åt efter att en fysisk och en virtuell säkerhetsbil har använts.
Förarna får aktivera och använda DRS-funktionen direkt när den virtuella säkerhetsbilen avslutas. Detta givet att övriga regler efterlevs.
Därmed behöver förarna inte vänta ett varv innan de använder det omdebatterade hjälpmedlet för att underlätta ett omkörningsförsök.
Behövs dragreduktions system i Formel 1?
Anledningen till att dragreduktion behövs är att det underlättar omkörningsförsök. Fler omkörningar kan anses bidra till att förbättra underhållningsvärdet i Formel 1.
Det kan öppna möjligheter till att en snabbare bil kan utmanas av långsammare tävlande. Därmed blir det mer spänning och förhoppningsvis mer fluktuationer i ställningen under racen.
Förare har uttryckt sig positivt rörande DRS
Det är inte bara åskådarna som tycker att möjligheten att öka hastigheten rakt fram är ett välkommet inslag i Formel 1. Även deltagarna anser att konceptet bidrar med värde och gör racingen roligare.
Leclerc och Verstappen fick frågan om vad de tyckte rörande möjligheten att använda DRS efter Saudiarabien GP. De båda tillfrågade uppgav att de var positivt inställda till att kunna öppna bakvingen.
Så här sa monegasken i en intervju med Autosport efter racet:
”Jag anser att DRS behövs för stunden, annars skulle racen bli väldigt tråkiga.”
”Även om det har blivit enklare att följa den framförvarande bilen i år jämfört med tidigare år, vilket är väldigt positivt, så tycker jag inte att det är tillräckligt för att avveckla DRS.”
”Det är en del av sporten och jag uppskattar den. Det är en del av strategin för varje enskild förare i termer av att försvara och köra om vilket är en del av racing nu.”
I samma artikel framgick det att Carlos Sainz Jr också ansåg att DRS är en viktig del av Formel 1 i dagsläget.
”Utan DRS är det i princip omöjligt att genomföra omkörningar nu för tiden.”
Aktivering av DRS i F1
Föraren öppnar vingen manuellt och den stängs automatiskt när han han rör vid bromspedalen.
Det är svårt för förarna att avgöra om de är inom en sekunds avstånd eller inte. Tacksamt nog får de teknisk hjälp att aktivera systemet.
Om föraren är inom det regelrätta avståndet, det vill säga inte mer än en sekund bakom framförvarande bil får han en signal. Det sker antingen via ett pip i örat, alternativt med hjälp av en ljussignal på ratten som visar att det går att öppna bakvingen.
Systemet är helt automatiskt och när föraren bromsar stängs bakvingen igen.
Öppnar för kortare DRS-zoner
Vissa anser som tidigare nämnt att det är för enkelt att köra om med hjälp av den öppna bakvingen. Så är det helt klart ibland – frågan är bara hur ofta.
Formel 1 är medvetna om problemet. De inblandade har diskuterat hur DRS-funktionen ska kunna förbättras. Ett förslag som har lagts fram innebär att zonerna där förarna kan använda sig av dragreduktionssystemet kan kortas ner.
Ross Brawn har sagt att vissa banor kan behöva en sådan lösning. Han nämnde Monza som ett exempel i december 2022.
FAQ: DRS i F1
DRS aktiveras av föraren när en automatisk signal meddelar att det är möjligt.
DRS-funktionen får användas när förarna ligger inom en sekunds avstånd från framförvarande bil vid mätpunkten.
DRS är en förkortning och den står för Drag Reduction System.
DRS heter dragreduktionssystem när det översätts från engelska till svenska.
Jag heter Isak Tingrot och jag har skrivit den här artikeln. Min passion för F1 sträcker sig fler än 10 år tillbaka i tiden. Jag har tidigare jobbat som oddssättare och sports trader inom Formel 1 betting.
Följ mig på X (Twitter) @F1sverigese