Hem » Alpine Sparkar Szafnauer – Summering av FP1 i Belgien GP

Alpine Sparkar Szafnauer – Summering av FP1 i Belgien GP

Isak Tingrot

Isak Tingrot

Isak har skrivit denna artikel. Tidigare jobbade han som F1 oddssättare.

Senast uppdaterad: 2023-11-12

Det första och enda träningspasset inför Belgien Grand Prix regnade bort. Väderförhållandena skapar oro inför kvalet som också kan bli svårt att genomföra. Skulle det inte gå att köra ett tidskval riskerar startgridden att bestämmas av den rådande VM-tabellen. Men, de stora rubrikerna nådde oss precis efter att det första träningspasset avslutades. Alpine sparkar Szafnauer efter Belgiens Grand Prix.

En regnig utmaning i FP1

Första träningspasset för Belgiens Grand Prix präglades av kraftigt regn som påverkade träningspasset avsevärt. F1 förarna var tvungna att navigera genom dålig, eller obefintlig, sikt och hala förhållanden. Det medförde att träningspasset blev en utmanande tillställning för alla team.

Carlos Sainz, Ferraris förare, befann sig exempelvis bakom Lewis Hamilton på banan. Dock var stänket från Hamiltons Mercedes så intensivt att Sainz var tvungen att sakta ner för att säkerställa att de inte kolliderade. Förhållandena var så utmanande att till och med den sjufaldiga världsmästaren, Hamilton, sågs fundera på om han skulle ge sig ut på banan.

Satsningen på Intermediate-däck

I ett försök att anpassa sig till förhållandena bestämde Mercedes sig för att prova intermediate-däcken på Hamiltons bil. Detta drag sågs som strategiskt och det syftade till att samla in viktiga data under de våta förhållandena.

Allente-reklam
Se F1 på TV hos Allente

Andra team gjorde liknande drag, med Zhou Guanyu och Charles Leclerc från Ferrari som gav sig ut på banan med de blå våtdäcken. Nio av de tio stallen hade med sig uppdateringar, så det fanns starka incitament att bege sig ut på banan.

Red Bull-teamet anslöt sig också till striden, med Max Verstappen och Sergio Perez som tog sig ut på banan. Men trots att det var många förare på banan ville inte FIA ta några risker.

FIA:s Beslut

Väderförhållandena var så svåra att FIA bekräftade att startgriden skulle bestämmas enligt regelverket vilket innebär att rådande F1 tabell sätter startgridden om kvalet inte kan köras senare idag. Detta beslut underströk de utmanande förhållandena som förarna stod inför. Syftet var att säkerställa att förarna inte pushade över gränsen för vad säkerhetsläget tillät, något som diskuterats inför helgen.

Krascherna och Snabba Varven

De förrädiska förhållandena ledde till några incidenter på banan under FP1. Logan Sargeant från Williams kraschade sin bil. Lyckligtvis kunde han gå oskadd från kraschen.

Även Zhou och Sargeants stallkamrat Albon var av banan vid olika tillfällen. Pierre Gasly i Alpine tvingades lägga i backen för att ta sig ur avkörningszonen vid den avslutande chikanen.

Trots förhållandena lyckades vissa förare sätta imponerande prestationer. Carlos Sainz satte ett snabbare varv än McLarens Oscar Piastri, vilket placerade honom överst på intermediates.

Verstappens Växellådsbyte och Gridstraff

Red Bulls Max Verstappen kommer att få femplatser bestraffning inför för Belgiens Grand Prix. Det är ett resultat av att han har bytt ut växellådan. Straffet kommer att gälla för söndagens Grand Prix och inte lördagens F1 sprint.

Detta kan potentiellt påverka Verstappens racestrategi, men med tanke på hans dominans förväntas han övervinna det.

Förändringar i Alpine-teamet

I ett oväntat drag kommer Alpine att avskeda Otmar Szafnauer efter Belgiens Grand Prix. Bruno Famin, VP, Alpine Motorsports, kommer att anta rollen som tillförordnad teamchef för BWT Alpine F1 Team från det nederländska Grand Prix och framåt. Nuvarande Alpine Academy Director Julian Rouse är utnämnd till tillförordnad sportchef, med Matt Harman som leder det tekniska teamet i Enstone.

Isak-Tingrot-skribent-och-oddssättare
Isak Tingrot

Jag heter Isak Tingrot och jag har skrivit den här artikeln. Min passion för F1 sträcker sig fler än 10 år tillbaka i tiden. Jag har tidigare jobbat som oddssättare och sports trader inom Formel 1 betting.

Följ mig på X (Twitter) @F1sverigese

Rulla till toppen