Efter fem års uppehåll gör Kina Grand Prix i Shanghai en efterlängtad återkomst till Formel 1 kalendern. Den senaste tävlingen på Shanghai International Circuit ägde rum 2019 och det var ett historiskt event. Det var nämligen det 1000:e Grand Prixet någonsin. Så historiskt är det inte i år, men racet skriver ändå in sig i historieböckerna som det första med det nya formatet för sprintrace.
Shanghai International Circuit & Kina GP 2024
Shanghai International Circuit är känd för sin unika design av Hermann Tilke. Den efterliknar det kinesiska tecknet för “up above” eller “shang.”
Denna F1 bana är 5,451 kilometer lång och den innehåller 16 svängar. Dessa varierar från tekniskt långsamma till snabba höghastighetspartier.
Det finns två långa rakor dessa utgör banans DRS-zoner. Därmed finns det goda möjligheter för omkörningar, speciellt i sväng 14 och på huvudrakan.
Däckstrategi och förändringar
Eftersom Formel 1 inte har kört Kina Grand Prix på fem år har Pirelli ställts inför nya utmaningar. Däcksleverantören har valt en uppsättning däck som omfattar C2 som hårt, C3 som medium och C4 som mjukt.
Kritik mot sprintformatet
Det går inte att köra lite uppsnack inför Kinas Grand Prix 2024 utan att nämna sprintformatet. Shanghai är nämligen värd för det första sprint racet i Formel 1 för säsongen.
Det som dock väckt mest diskussion bland förarna är huruvida det är smart att lägga sprinten här. Kina har ju trots allt inte varit värd för ett race på fem långa år.
Flera förare, däribland Max Verstappen och Carlos Sainz Jr, har uttryckt kritik mot beslutet att köra ett sprintlopp under banans återkomst. Deras oro är det begränsade formatet med reducerad träningstid.
Med så lite tid på banan blir det svårt att få till rätt förberedelser. Det är särskilt problematiskt på en teknisk och krävande bana som Shanghai.
Nytt upplägg
Upplägget är nytt i år när det kommer till sprint race. Det modifierade sprintformatet innebär att fri träning och sprintkval hålls på fredagen.
Sprintloppet och kvalet till Grand Prixet arrangeras först på lördagen följt av själva Grand Prix på söndagen. Det gör att det bör finnas ett intresse för lördagen, som delvis saknades förra året när hela lördagen var tilldelad sprinten.
Ny bana för många förare
Shanghai har varit med förr, men många förare har inte testat banan. Visst har vi ett antal förare som tidigare har kört här, så som Hamilton, Alonso, Sainz, Ricciardo med flera.
Men för fyra förare är detta en ny racingbana. Varesig Oscar Piastri, Yuki Tsunoda, Logan Sargeant eller hemmaföraren Zhou Guanyu har kört här förr.
För dessa är helgen otroligt tuff med tanke på sprintupplägget. Kanske kan Ricciardo med sitt nya chassi ta en välbehövlig skalp mot Tsunoda?