Formel 1 bilarna är några riktiga monster och de kan nå hastigheter runt 340 kilometer per timme. Men snabbheten till trots så är de väldigt tunga. Sakta men säkert har den adderade vikten blivit till ett problem och nu är FIA och F1 eniga. Bilarna ska bli lättare framöver och det kommer att gynna sporten på flera sätt.
Formel 1 bilarna har blivit tyngre
F1 bilarna har sakta men säkert blivit allt tyngre. Sedan 2008 då Lewis Hamilton blev världsmästare i sporten har vikten på fordonet stigit med ungefär 36 procent.
Då vägde F1 bilarna 585 kilo och nu ligger de precis under 800 kilo, 798 för att vara exakt. Utvecklingen beror på flera olika saker. En orsak är den rent tekniska förändringen som de stora batterierna medförde.
Dessutom väger den relativt nya säkerhetslösningen Halo, som var oerhört omdiskuterad, sju kilo. Det må låta smått, men det gamla ordspråket lyder “många bäckar små” och det kan verkligen appliceras här.
Bilarna måste bli lättare
Den nuvarande trenden har väckt en viss oro hos många inblandade som tycker att den börjar gå över styr. Därför är frågan central när det nya reglementet ska utformas inför säsongen 2026 då nya motorer introduceras och nya stall troligtvis kommer att ansluta sig.
Den bilden gav FIA-presidenten Mohammed Ben Sulayem när han pratade med Autosport. Han sa så här:
“En sak jag vill se är väldigt uppenbar, vi behöver en lättare bil. Jag tror att det är bättre, jag kommer från motorsport där lättare bilar är säkra och de använder inte lika mycket bränsle”.
Visserligen tror FIA-presidenten att en sådan förändring kan vara svår att nå. Men hans vision delas av F1 VD:n Stefano Domenicali.
Italienaren har sagt att han anser att måste vara en del av diskussionen kring det kommande reglerna.
“En sak som alltid har diskuterats är vikten. Som ni vet, med hybridmotorerna, med batterier, blir vikten mycket högre, något som inte ligger i F1:s natur. Så, det är ett område som vi måste diskutera vidare.”
De två makthavarna är inte ensamma om att lyfta det här problemet. Även Formel 1 förarna har påpekat att det finns vissa säkerhetsrisker som förstärks av att bilarna blivit så tunga.
Russell om de tyngre bilarna
George Russell är talesperson för förarnas organisation. Han har sagt att vikten är extraordinär.
Enligt honom måste den aspekten vara en del av ekvationen när säkerheten diskuteras. Visserligen är förbättringar som rör säkerheten en del av skälet till att bilarna väger mer idag än de gjorde tidigare.
Men, samtidigt är det värre att krocka eller krascha ett tungt fordon. Så här sa britten:
“Om du fortsätter att göra dem tyngre och tyngre och starkare och starkare, så når du en punkt när tyngre inte är säkrare längre.”
Min egen syn på saken är att det är bra att frågan diskuteras. Kan man öka säkerheten samtidigt som man minskar förbrukningen och i samma veva gör bilarna snabbare har man vunnit mycket.