Hem » Downforce i F1: Vad är det och hur påverkar det?

Downforce i F1: Vad är det och hur påverkar det?

Isak Tingrot

Isak Tingrot

Isak har skrivit denna artikel. Tidigare jobbade han som F1 oddssättare.

Senast uppdaterad: 2024-02-25

Har du någonsin undrat vad som håller de snabba F1-bilarna klistrade vid banan när de svischar förbi? Svaret är downforce, en faktor som spelar en avgörande roll i Formel 1. I den här artikeln guidar F1Sverige dig genom vad downforce i F1 är.

Vad är Downforce i F1?

Downforce i F1 är den vertikala kraften som pressar bilen nedåt mot marken. Det är en aerodynamisk kraft som skapas när bilen rör sig genom luften.

Du kan föreställa dig en osynlig hand som trycker ner bilen mot asfalten. Det ökar dess grepp och gör att F1 förarna kan köra snabbare i kurvorna.

Det finns tre huvudtyper av aerodynamiska krafter som påverkar en F1-bil. Dessa är:

  • Vertikala (downforce)
  • Längsgående
  • Laterala

Downforce är utan tvekan den viktigaste av dem för bilens prestanda. Mer downforce innebär att bilen får bättre grepp i kurvorna och det leder till att förarna får bättre förtroende för bilarna.

Därför är Downforce Viktigt i Formel 1

Downforce är kritiskt för att öka bilarnas grepp på banan. Det möjliggör högre hastigheter i kurvorna utan att föraren förlorar kontrollen.

När downforcen ökar känns bilen mer “planterad” på marken. Förarna vågar då testa gränserna och pressa bilarna till bristningsgränsen.

Det är framför allt i kvalen som vi får se dem dra nytta av sin downforce till max. Men, det är inte enbart positivt att ha mycket downforce i F1.

Som allt annat handlar det om ställa in bilen optimalt. Vad som är den bästa inställningen beror på F1 banan.

På raka sträckor kan dock hög downforce ge effekten av att ha en fallskärm bakom bilen. Luftmotståndet ökar och det leder till lägre topphastigheten.

En röd F1 bil med en fallskärm som bromsar in den - AI genererad illustration

Därför kan ingenjörerna inte endast sikta på att maximera downforce i F1. De måste balansera inställningarna och anpassa sig till omständigheterna på F1 banan som besöks under den helgen.

Faktorer som påverkar Downforce

Downforce i F1 påverkas av flera olika faktorer. Självklart spelar bilens design en avgörande roll, men det finns flera andra aspekter som påverkar de vertikala krafterna.

Exempel på dessa är exempelvis vilken höjd som bilen befinner sig i. När racet på F1 schemat i Mexiko arrangeras, körs bilarna på hög höjd.

Det innebär tunnare luft och därmed genereras mindre downforce i F1 till bilarna. Således måste inställningarna anpassas därefter för att bilarna ska hållas kvar mot marken i de höga hastigheterna när de siktar på apex i F1.

Vindens styrka och riktning är en annan extern faktor som påverkar hur väl bilarna greppar tag i asfalten:

  • Motvind i kurvorna ökar downforce i F1 och gör att bilarna kan köras snabbare genom kurvorna
  • Medvind minskar downforce nivåerna och får motsatt effekt

Men, även bilens utformning påverkar alltså hur mycket vertikal kraft bilarna får ner mot marken. Olika delar på bilen påverkar detta i olika utsträckning.

Golvet är den mest vitala delen för att skapa downforce i F1. Det beror på att designen på golvet påverkar hur luften rör sig under bilen när den rusar fram över banan.

Andra delar som har stor betydelse är vingarna. Det gäller både fram- och bakvingarna och dessa kan justeras för att förbättra bilens prestanda.

Det är också på grund av vingarnas inverkan på downforce nivåerna som DRS i F1 fungerar så effektivt. När föraren öppnar vingen minskar downforce nivåerna och luftmotståndet minskar.

Därmed ökar topphastigheten och omkörningar blir enklare.

Vill du läsa om fler begrepp inom Formel 1, rekommenderar jag att du spanar in min F1 ordlista. Där hittar du enkla förklaringar till över 100 vanliga begrepp inom sporten.

Källa: Mercedes AMG Petronas F1 team

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

14 − 3 =

Rulla till toppen